نشریه الکترونیک جهان گردش

 علاوه بر شنیدن آواز یک توکا یا دیدن زیبایی رنگ پرهای یک سهره که هر مخاطبی را تحت تاثیر زیبایی‌های خود قرار می‌دهد، آرامش پرنده نگری و لذت این دیده‌ها و شنیده‌ها به حدی است که از نظر بسیاری از روانشناسان، راه حلی جدی برای تقویت روحیه و آرامش فکری افراد است.

تماشای پرندگان زیبا هنگام سفر به طبیعت، چند سالی است که در ایران و ده‌ها سال است که در دنیا به تفریحی برای مردم علاقمند به این رشته تبدیل شده است. علاقمندان این رشته، فارق از تخصص یا شغلشان، با شوق و ذوق به این تفریح کم هزینه و سالم می‌پردازند. در دنیا تعداد پرنده نگرها بسیار زیاد است، در بعضی از کشورها مانند آلمان و انگلستان تعداد پرنده نگرها برابر تعداد طرفداران فوتبال می‌باشد!! در ایران نیز روز به روز به تعداد علاقمندان این رشته اضافه می‌شود.

در اصل پرنده نگری یکی از زیر شاخههای طبیعت گردی (اکوتوریسم) است. برخلاف تصور بیشتر مردم پرنده نگری با پرنده شناسی تفاوت دارد. جالب است بدانید پرنده شناسی علم مطالعه پرندگان است و پرنده شناس‌ها به پرندگان بسیار جزیی‌تر از پرنده نگرها نگاه می‌کنند و برای اهدافی چون تحقیق و مطالعه روی این موجودات کار می‌کنند در حالی که پرنده نگری لذت بردن، تماشای پرندگان و آموزش تفاوت کلی بین این جانوران است و برای انجام آن تنها علاقمندی به طبیعت کافیست. پرنده نگرها برای لذت بردن هر چه بیشتر، از جزیی نگریستن به این موجودات

  • پرنده شناسی چیست؟

Ornithology یا علم مطالعه پرندگان را پرنده شناسی می‌نامند. کلمه Ornithology از ریشه Ornis گرفته شده که در زبان قدیم یونانی برای پرندگان بکار می‌رفته.

بیشترین تنوع در میان مهره‌داران از آن پرندگان است. تاکنون چیزی در حدود 25000 مهره‌دار ثبت شده است. گوناگونی این مهره‌داران به شرح زیر است؛

  1. پرندگان: حدود 9000 گونه
  2. ماهی‌ها: حذوذ 8000 گونه
  3. خزندگان: حدود 3500 گونه
  4. پستانداران: حدود 3000 گونه
  5. دوزیستان: حدود 1000 گونه

براساس نظریه “جیمز فیشر” حدود 100 میلیارد پرنده بر روی کره زمین زندگی می‌کنند که این فراوانی افراد گونه‌های پرندگان نیز شگفت‌انگیز می‌باشد. به دلیل قدرت پرواز و گذر از موانع بر سر راه مهاجرت این موجودات، پرندگان زیستگاه‌های متنوعی را اشغال کرده‌اند (این موضوع خود باعث افزایش غنا و تنوع این مهره‌داران می‌شود). در نتیجه در بین مهره‌داران، پرندگان بیشترین فراوانی و غنا را دارا هستند.

هم اکنون، “شتر مرغ آفریقایی” با 100 کیلوگرم وزن و طول 5/2 متر بزرگترین پرنده‌ای است که بر روی زمین زندگی می‌کند و “مرغ مگس خوار هلنا” در کوبا با 31 گرم وزن و 4 سانتی‌متر طول (از قاعده منقار تا دم)کوچکترین این مهره‌داران است.

 تمامی پرندگان موجود Diurnal (روز فعال) و در این میان تنها جغدها (Nocturnal) شب فعال هستند.

  • چگونه می توان یک پرنده نگر شد:

یک دفترچه یادداشت، یک دوربین دوچشمی تمام لوازم مورد نیاز برای پرنده نگری است. با داشتن این لوازم و شرکت در دوره تخصصی راهنمای پرنده نگری در مدت کوتاهی می توانید به صورت فردی این لذت را کسب و حتی با دوستان خود به اشتراک بگذارید و آنها را به این رشته لذت بخش دعوت کنید.

شروع ثبت نام دوره تخصصی راهنمایان پرنده نگری، برای ثبت نام وارد دوره تخصصی راهنمایان پرنده نگری شوید.  نقل از سایت ارسباران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.