نشریه الکترونیک جهان گردش

کاخ موزه رامسر

مـجموعه بـاغ و کـاخ مرمر در سال ۱۳۱۶ در ضلع جنوبی شهر زیبای رامـسر به دستور رضاشاه پهلوی بنا شد. ساخت این مجموعه چهار سال به طول انجامید. در سال1378 با عنوان «باغ رامسر و مستحدثات واقع در آن»، با شماره 2323 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید. کاخ با پلان مستطیل شکل و با نظارت معماران ایرانی و اروپایی آن روزگار احداث گردید. در ابتدای بنا یک تالار مرکزی قرار دارد که درب­های اتاق‌های جانبی به آن باز می‌شود.نمای بیرونی این عمارت پوشیده از سنگ­های مرمرین سفید است. از دیگر شاخص­های معماری این کاخ می­توان به گچ بری های نفیس، گوناگونی طرح ورنگ آمیزی متفاوت، کفپوش­های چوبی و نیز منبت کاری­های انجام شده بر روی درب­ها و پنجره­ها، اشاره نمود. استفاده از تندیس ببر مازندران در دو سوی ورودی ضلع جوبی بنا و ستون های سنگی در ایوان شمالی، از دیگر تزیینات نمای بیرونی کاخ به شمار می رود. محوطه کاخیکی از باغ­های گیاه شناسی ایران است که گونه­های گیاهی منحصر به فردی در ادوار مختلف درآن کاشته شده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این کـاخ تحت مالکیت بـنیاد مستـضعفان قرار گرفتو در بهار 1379 به عنوان کـاخ موزهرامسر گشایش یافت.

 سایت موزه بین ­المللی گوهرتپه

گوهرتپه از اواخر دوران نوسنگی 6000سال پیش بتدریج از حالت یک روستا خارج شده و در مسیر رشد و توسعه به صورت یک شهر در هزاره سوم ق. م5000سال پیش ظاهر گردید. شهرباستانيگوهرتپهمربوطبههزاره‌يسومپيشازميلاددردوكيلومتريشهر«رستم‌كلاي»بهشهردراستانمازندارانواقعشدهكهاينشهردردورانعصرآهنمتروكشده‌است.

مجموعه تاریخی عباس آباد

مجموعه تاریخی عباس آباد در 9 کیلومتری جنوب شرقی بهشهر بعد از روستای التپه واقع شده است. این مجموعه شامل باغ مطبق، حمام، دو برج آجری، مسیر آبرسانی، جاده های سنگفرش، آسیاب آبی، محوطه گلباغ (ایستگاه توزیع آب)، محل احتمالی کاخ، مراکز صنعتی، سد و بنای چهارطاقی مرکز مخزن سد می باشد که به سال 1020 تا 1021 هجری قمری به دستور شاه عباس کبیر (اول) و به دست هنرمندان و معماران ایرانی عصر صفوی احداث گردیده است.

مجموعه تاريخي فرح‌آباد

در 28 كيلومتري شمال شهر ساري و در 3 كيلومتري ساحل درياي مازندران قراردارد. اين مجموعه شامل مسجد، پل، ديوار‌هاي بر جاي مانده از يك كاخ سلطنتي است كه به دستور شاه عباس صفوي ساخته شده و تفرج‌گاه ساحلي صفوی بود. مسجد ‌با ايوان‌هاي رفيع، شبستان‌ها، حجره‌هاو مناره‌ها از مهم‌ترين بنا‌هاي تاريخي استان مازندران به شمار می‌رود./ نقل از مطالب آرشیوی نشریه دیار آشنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.