نشریه الکترونیک جهان گردش

استان زنجان، سرزمین مردان نمکی، دودکش‌های جن، سرزمین مساجد باشکوه، معبد اژدها، تخت دیو و سماع «چلبی اوغلی» با هزاران افسانه ناگفته، استان مقاومت، شهر غواصان دریادل، شهر انسان‌های فرهیخته، باهوش و مهمان نواز، سرزمینی با چشم اندازی زیبـا و مناظر بکر، گردشگران نوروزی را به مهمانی فرا می‌خواند.
با این که تاریخ این منطقه، فراز و فرودهای بسیار به خود دیده و گاهی شعله‌های خشم و جنگ، برگ های زیادی از تاریخ منطقه و حتی گاه تمام آن را در کام خود فرو برده است، ولی به جهت عمق غنای هویت و فرهنگ این منطقه، هنوز هم استان زنجان امانت دار میراث فرهنگی ارزشمند و قابل ملاحظه‌ای است که فرهنگ و هویت این سرزمین را به نمایش می‌گذارد.
کاخ های ارزشمند و قدیمی، آثار بی‌بدیل تاریخی، مساجدی با معماری کم نظیر، بازاری تو در تو و بس قدیمی، بقعه امامزاده‌ها، زیارتگاه‌ها و بناهای تاریخی و مذهبی با معماری‌های ارزشمند، بخشی از این میراث کهن و ارزشمند است.
شهر سلطانیه در عین حال، جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. موقعیت جغرافیایی آن به گونه‌ای است که ساکنان غرب کشور به‌راحتی امکان دسترسی به آن را دارند. حتی مردم تهران می‌توانند با یک برنامه‌ریزی مناسب، در یک روز کامل به‌صورت فشرده یا طی دو روز، بدون هیچ شتاب و عجله‌ای، دهها جاذبه تاریخی و طبیعی این منطقه را ببینند.

شهر سلطانیه ویژگی‌هایی خاص و کم‌نظیری دارد و برخلاف بقیه پایتخت‌های تاریخی ایران که حاصل پیشرفت و تکامل تدریجی بوده‌اند، ‌یکباره و به‌دستور پادشاه مغول، «اولجایتو» یا همان سلطان محمد خدابنده، ساخته شد تا پایتخت جدیدی برای امپراتوری بزرگ ایران باشد.

ناگفته نماند که «اولجایتو» برای ساخت پایتخت و آرامگاهش، تمام هنرمندان، صنعتگران و معماران پرتجربه یزدی و کرمانی و تجار ایران را به منطقه سلطانیه کوچ داد و برای اسکان آنها جا و مکان مناسبی فراهم کرد. حاصل کار، علاوه بر یک شهر زیبا، پر جاذبه‌ترین عمارت آجری و بزرگترین گنبد خشتی جهان بود که گشت و گذار در طبقات شگفت‌انگیز آن، حیرت انگیز است.

@mirasfarhangiabhar

@jahanegardesh

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.