رسانه های محلی کاشان از تحریم راهنمایان گردشگری این شهر برای حضور در اماکن تاریخی خبر دادند.

به گزارش نشریه الکترونیک جهان گردش- گفته می شود این اقدام راهنمایان گردشگری این شهر از برخورد چند روز گدشته رئیس اداره میراث فرهنگی این شهرستان با یک راهنمای گردشگری در باغ فین و اخراج او، ناشی شده است.

گروه ترنم سیلک کاشان به نقل از رسانه های محلی و فعالان گردشگری بازنشر کرد:

⭕️ واکنش‌ها به برخورد چکشی و غیرمنطقی رییس اداره میراث فرهنگی کاشان/گنه کرد در بلخ آهنگری …

▪️بر اساس برخی شنیده‌ها، شماری از راهنمایان بناهای تاریخی تحت نظر اداره میراث فرهنگی کاشان، یکشنبه در اعتراض به برخورد شگفت‌آور و دور از آداب انسانی و مدیریتیِ رییس اداره میراث فرهنگی کاشان با یک راهنما در «باغ جهانی فین» از ارائه خدمات به گردشگران خودداری کردند.
▫️گفته می‌شود اعتراض و واکنش راهنمایان بناهای تاریخیِ تحت نظر اداره میراث فرهنگی کاشان، به برخورد چکشی رییس این اداره بعلت حضور یک خانم کم‌حجاب در جمع شنوندگان توضیحات یکی از راهنمایان باغ فین کاشان بوده است،برخورد عجیبی که روز گذشته رخ داد تا بر اساس شنیده‌ها راهنمایان بناهای تاریخی تحت نظر اداره میراث فرهنگی کاشان تا عذرخواهی عامل آن برخورد، حاضر به ارائه خدمت به گردشگران نباشند.
▪️در تشریح رفتار عجیب و حیرت‌آور احمد دانایی‌نیا (رییس اداره میراث فرهنگی کاشان) با آن راهنما گفته شده که وی در واکنش به حضور یک خانم گردشگر کم حجاب در جمع مخاطبان توضیحات آن راهنما، در میان حیرت و تعجب انبوه گردشگران ضمن گرفتن کارت آویز مشخصات وی با برخوردی تند و خشن، حکم به اخراج راهنما از باغ فین کاشان می دهد!
▫️مدل عجیب و غریب و دور از آداب مدیریتیِ دانایی‌نیا، عصر و شامگاه شنبه در میان فعالان گردشگری کاشان بدون واکنش نبود و نسبت به رفتار خشونت‌بار رییس اداره میراث فرهنگی کاشان با یک راهنمای گردشگری که با جذب و گزینش از سوی اداره میراث فرهنگی به‌صورت افتخاری و از روی علاقه در باغ فین کاشان مشغول خدمت رسانی‌ست، اعتراضات گسترده‌ای به ویژه در گروه‌های مجازی گردشگری شهرستان صورت گرفت.
▪️رفتار عجیب وغریب و شگفت‌آور رییس اداره میراث فرهنگی کاشان با یک راهنما در حالی‌ست که راهنمای گردشگری از جهت قانونی، عرفی، حرفه‌ای و عقلانی وظیفه‌ای در باب تذکر به گردشگر در مورد پوشش وی ندارد.

@kashanonlinechannel

واکنش ها به برخورد رئیس میراث فرهنگی کاشان با یک راهنمای گردشگری
سیستم عجیب و غریب راهنمایان گردشگری کاشان بر هیچکس پوشیده نیست. از طرفی راهنمایان از سیستم اصولی و استاندارد کاری خود در کاشان کیلومترها دور شده اند و همواره موقعیت شغلیشان در معرض تهدید و اسیب است. محرز است ک درک درستی از راهنما و ساز و کار درامدی اش در کاشان وجود ندارد متاسفانه.

به هر روی، امروز طبق اطلاعات موجود در گروه ها و اخبار، ریاست اداره‌ی میراث فرهنگی کاشان مجدد رفتاری غیر حرفه ای ک پارسال نیز شاهد ان بودیم در شلوغی باغ فین مرتکب شده است. رفتاری غیر حرفه ای و ناشایست در قبال یک راهنمای مستقر در باغ فین ان هم بدلیل کم حجابی یک مسافر حاضر در جمع شنوندگان.

برخورد بدی ک پارسال نیز در خانه‌ی بروجردی رخ داده بود و پیگیری ای نشد.

اقای رئیس، چنین رفتاری در هیچ کجای صنعت گردشگری جایی ندارد. بهتر است بجای وانمودکردن، خود واقعیتان باشید و کمی بر کرده های خود اگاه باشید.

حسین ذاکری کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی و فعال حوزه میراث فرهنگی هم نوشت:

حسین ذاکری
هرکس در هرجایگاهی که باشد حق توهین و بی احترامی به راهنمایان را ندارد.

راهنمایان از شریف ترین و سخت کوش ترین افراد صنعت مذکور هستند. سفیران و پیامبران فرهنگی و حافظ اندک ابروی گردشگری شهر.

شایسته است مسئول محترم راهنمایان مستقر در بناها از حق و حقوق راهنمای خود دفاع کند و دیگر راهنمایان کاشان نیز نسبت ب این رفتار واکنشی شایسته نشان دهند تا جلوی این رفتار ناپسند ریاست گرفته شود.

بهتر بود زمانیکه تفاسیر راهنما تمام شد ان را به کناری میکشید و تنها با او صحبت میکرد. یا کارهای عجیبی از قبیل گرفتن کارت و .. را انجام میداد و نه روبروی جمع.

مهدیه یکی دیگر از راهنمایان و فعالان گردشگری نوشته:
قطعا و قطعا چنین اتفاقاتی نتیجه سکوت خود ما راهنمایان است که سال هاست حقوق ما را نادیده گرفته اند و این رفتار جناب مدیر برای سومین بار است که با راهنمایان رخ می دهد
به دور از هر حاشیه ای صحبت از شکستن عزت نفس و توهین به یک انسان است هر کس در هر جایگاهی برای خود شخصیت دارد
امسال هم با واژه راهنمای افتخاری شأن و شخصیت همه راهنمایان را زیر سوال بردند
جناب مدیر آیا حاضری یک‌روز را در کنار راهنمایان به مردم خدمت کنی و‌همه اموراتی را که از ما می خواهی خودت انجام بدهی ؟!
به خودتان بیایید گردشگری شهر با این تصمیمات شما در خطر است.

کاشان نیوز دیگر از رسانه های محلی با تیتر این عنوان نوشت:

متولی گردشگری کاشان کیست؟ شهرداری یا میراث فرهنگی
سرگردانی گردشگران به دلیل عدم حضور راهنمایان گردشگری در باغ فین کاشان
با توجه به اطلاعات موثق و گزارش‌های مکرر شهروندان راهنمایان گردشگری امروز در باغ فین و دیگر بنا‌های تاریخی حضور نداشتند!
امروز، ۵ فروردین در هیچ یک از بنا‌های تاریخی تحت پوشش میراث فرهنگی کاشان راهنمایان گردشگری خدمات روز‌های قبل را ارائه ندادند و بجای آن‌ها از شهرداری اشخاصی که رفتار نامناسبی با شهروندان داشتند جایگزین شدند که بعضاً گزارشاتی از برخورد‌های نامناسب و حتی درگیری بین‌ایشان و گردشگران حکایت دارد.
گردشگری در شهر کاشان با سیاست‌های خام و نامتوازن مدیریت شهری و با تخریب‌های ناشیانه میادین شهر و خیابان علوی که بخشی از آن شب عید با کلی تبلیغات و با عجله و شتاب بازگشایی شد بقدر کافی آسیب دیده است و این رفتار نیرو‌های شهرداری بدون اینکه آموزش درستی دیده باشند و با رفتار خلاف عرف، گردشگری نیمه جان کاشان را به قهقرا می‌برد.
اگر اداره میراث فرهنگی که متولی این امر است توان مدیریت این بنا‌ها را ندارد چه کسی باید متولی آن باشد؟ شهرداری؟
به نظر می‌رسد خدمات اداره میراث فرهنگی در طی مدیریت فعلی با تخریب درمانگاه سلطان میراحمد و تأیید واگذاری خانه بروجردی‌ها به بخش خصوصی و موافقت با تخریب خیابان علوی بدون در نظر گرفتن توان شهرداری در بازسازی آن، امروز برگ درخشان دیگری در تاریخ این اداره رقم‌زده است، حتی شایعاتی از برخورد نامناسب رئیس اداره میراث فرهنگی با تعدادی از راهنمایان گردشگری حکایت دارد و گفته می‌شود تعدادی از‌ایشان تصمیم به شکایت از رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان گرفته‌اند.
تعطیل کردن فعالیت راهنمایان گردشگری خیل عظیمی از گردشگران را سرگردان کرده و نیرو‌های بی‌تجربه شهرداری نیز در برخورد نامناسب با گردشگران آمار کاهشی بازدید از کاشان به نسبت سال قبل را کاهشی‌تر خواهد کرد و باعث تعطیلی گردشگری در کاشان خواهند شد.
فعالین بخش خصوصی در حوزه گردشگری و مدیران دلسوز -اگر در بدنه مدیریت شهری حضور دارند!- در صورتی که اقدام مناسبی نکنند باید بخش خسته و کم توان گردشگری حتی در ماه‌های پیش رو که بسیاری از فعالان این عرصه به آن‌امید بسته‌اند را تعطیل شده به حساب آورد.
یک سال توام با بیم و‌امید را فعالان گردشگری، اقامتگاه‌ها، موزه‌ها، کسبه و بنا‌های تاریخی پشت سر گذاشته‌اند به‌امید سه ماه فصل بهار، اما چنین رفتار‌های غیر حرفه‌ای که نشان از عدم شناخت کاشان و مدیریت نادرست شهری و میراثی دارد به راحتی تمام‌امید این حوزه را ناامید می‌کند.

بدون شک اینگونه برخوردها، علاوه بر ناخرسندی گردشگران و مسافران نوروزی، تاثیر بدی در روند گردشگری کاشان خواهد داشت.

واکنشها به برخورد و اخراج یک راهنمای گردشگری که گفته میشه به ناحق صورت گرفته، همچنان ادامه دارد.

🔹️✔حق رئیس اداره میراث فرهنگی برای پاسخگویی در این نشریه محفوظ خواهد بود.

عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.