حسن صادقی یونسی

پژوهشگر میراث فرهنگی و گردشگری

🟣نشریه الکترونیک جهان گردش- توانمندسازی جوامع محلی شهرستان های فریمان و زاوه با “رونق صنعت اکوتوریسم”

توانمندسازی جوامع محلی در گستره جغرافیایی و جنگلی و مرتعی شهرستان های فریمان و زاوه بارونق صنعت اکو توریسم محقق می‌شود.
بر اساس تعریف انجمن جهانی گردشگری، اکو توریسم مسافرت و دیدار زیست‌محیطی مسئولانه به مناطق طبیعی است که هدف از این سفر، لذت بردن از طبیعت و استفاده از زیبایی‌های آن است. در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ ژئو تیم(مرکز فریمان شناسی) و  توانمندسازی ایثارگران شهرستان فریمان
۱حسن صادقی یونسی ۲محمد پور رضا
با مساعدت
۱_ سید علیرضا و سید مصطفی عالمی
۲_آقای خدادادپور و خانم یعقوبی

✅محدوده شکار ممنون و حفاظت شده کلیلاق  و عرصه های مرتعی و جنگلی شهرستان فریمان و زاوه با دارا بودن گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، چشم‌اندازهای زیبای طبیعی، آب‌وهوای متنوع(میکروکلیما)  و فرهنگ و رسوم متفاوت روستائیان ناحیه یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری منطقه بوده که قادر است گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود جذب نماید.مهم‌ترین پتانسیل‌های رونق صنعت اکوتوریسم در عرصه‌های طبیعی این منطقه شامل مواردی همچون جنگل‌گردی(با تاکید بر جنگل اورس)،فسیل گردشی؛ دامنه نوردی، کوه‌پیمایی، عکاسی در طبیعت، جمع‌آوری مجاز محصولات طبیعی، طبیعت‌درمانی، آب‌درمانی، اسب‌سواری و غارنوردی و بهره مندی از آبشار چهارتکاب در طبیعت، استفاده از غذاهای محلی و استقرار و اقامت در خانه‌های بوم گردی روستایی است.
در حال حاضر  خانه‌های بوم گردی در مناطق طبیعی و روستاهای منطقه فعال بوده که در صورت تبلیغات و اطلاع‌رسانی می‌تواند عامل جذب گردشگران طبیعی به مناطق روستایی و طبیعی باشد.
☀️گردشگری سبز و درآمدسازی پایدار
 توسعه و رونق صنعت اکوتوریسم در عرصه‌های طبیعی در قالب تورهای طبیعت‌گردی قادر است فرصت‌های شغلی متعددی را در عرصه‌های طبیعی جهت بومیان این مناطق ایجاد کرده و از وابستگی آنان به عرصه‌های طبیعی جهت رفع نیازهای خود بکاهد.
 مهم‌ترین فرصت‌های شغلی حاصل از رونق صنعت اکو توریسم در مناطق طبیعی منطقه شامل راهنمایی گردشگران درعرصه‌های طبیعی، راه‌اندازی غرفه‌های عرضه محصولات طبیعی و محلی، ایجاد اقامتگاه‌های محلی جهت اقامت گردشگران، تهیه و عرضه غذاهای محلی، ایجاد کارگاه‌های تولید و عرضه صنایع‌دستی، برپایی بازی‌ها و ورزش‌های محلی و … هست.
گردشگری سبز یا گردشگری  کشاورزی نیز نباید مورد غفلت قرار بگیرد، موضوعی که در اکثر کشورهای دنیا محفلی برای درآمدزایی پایدار و رسانه‌ای برای معرفی بخش‌های دیگر اقتصاد و فرهنگ به گردشگران داخلی و بین‌المللی شده است. همچنین یکی از ظرفیت‌های ناب و کم‌تر شناخته‌شده منطقه حفاظت شده کلیلاق در محدوده فریمان و زاوه ظرفیت گردشگری روستایی بوده که می‌تواند با برند سازی و اطلاع‌رسانی حرفه‌ای تخصصی، سالانه گردشگران فراوانی را  به شهرستان های فریمان و زاوه بکشاند.درآمد گردشگری در صورت برنامه‌ریزی گسترده و اتکا به عزم ملی و روش جهادی در مختصات اقتصاد مقاومتی، کم‌تر از درآمدهای نفتی نیست. همچنین تجربه گردشگری روستایی در شهرستان های فریمان و زاوه  راه را برای فعالیت سایر شهرستان های همجوار نیز فراهم می‌کند.

🟡رونق جاذبه‌های اکوتوریستی مستلزم توجه جدی مراکز دانشگاهی
☀️ رونق جاذبه‌های اکو توریستی مستلزم توجه جدی مراکز علمی پژوهشی و دانشگاهی در قالب ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و راه‌اندازی پلتفرم‌های اطلاع‌رسانی جاذبه‌های گردشگری است که می‌تواند به رونق صنعت اکو توریسم(و پیشگیری از مهاجرت اهالی روستاهای کوهستانی) کمک کند.و اندیشه ورزی استاد حسن صادقی یونسی مدرس مدیریت گردشگری و جغرافیا در این مسیر با توجه به تجربه زیسته شان رهگشا است.
در این فعالیت میدانی علاوه بر اندیشه ورزی ؛ دیدار دانش آموزان و معلمان روستای ژرف؛ اهالی خونگرم محدوده سلطان سلیمان؛ سنگ نقره (مدیر بومگردی و دهیار ارجمند) و چهره های همیشه متبسم باغداران و کشاورزان در محدوده کله منار بسیار مغتنم و انرژی  بخش بود.
نتیجه بارش افکار و تلاش میدانی مورددیگری را نیز پررنگ تر از همیشه نمود و آن عبارت بود از عکاسی لندسکیپ و تاثیر آن در توسعه اکوتوریسم؛ آنهم با حضور عضو جامعه عکاسی ایران(استاد محمد پوررضا).

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.