مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخس گفت: آرامگاه لقمان سرخسی یکی از مهمترین سازه‌های تاریخی و هنری ایران و مربوط به دوران سلجوقی است.
به گزارش نشریه الکترونیک جهان گردش – سید مجید حسینی در گفت و گو با ایسنا در خصوص مجموعه تاریخی بابا لقمان اظهار کرد: مجموعه بابا لقمان بنایی مربوط به دوران سلجوقی بوده و به لحاظ تاریخی و معماری از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
این آرامگاه مقبره یکی از مشاهیر اهل تصوف به نام شیخ محمدبن محمد لقمان قرن چهارم است، شخصیت وی به گونه‌ای بوده که عطار نیشابوری در وصف وی شعری را سروده و ابوسعید ابوالخیر هم که خودش اهل عرفان و تصوف بوده ارادت خاصی به این عارف برجسته داشته است. این مکان ابتدا خانه‌هایی بوده، اما در قرن هشتم مرمت و به سرای آرامگاهی و مقبره تبدیل شده است. به لحاظ معماری و نوع سبک معماری بنا فوق‌العاده حائز اهمیت است به طوری که به شماره ۱۶۵ در تاریخ پانزدهم دی‌ماه سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مجموعه تاریخی بابا لقمان جزو اولین بناهایی بوده که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که این خود تأکیدی بر اهمیت آن را نشان می‌دهد.
وی عنوان کرد: آرامگاه بابا لقمان بنای عظیمی مشتمل بر گنبدخانه و تزیینات آجرکاری در طاق‌های داخلی و خارجی و گچبری است. قسمتی از بنای اصلی منتسب به دوره سلجوقیان و بقیه معماری آن متعلق به سده هشتم هجری است.
این بنای تاریخی در دو کیلومتری حاشیه شمال شرقی شهر سرخس واقع شده است.
تاکنون ۱۵۰ اثر در شهرستان سرخس شناسایی شده که ۴۴ اثر در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.