گمانه‌زنی به منظور تدقیق عرصه و پیشنهاد حریم محوطه‌های باخ نام 1و 2، باتوجه به گسترش بافت شهری به سمت محوطه‌ها‌ و ایجاد ضوابط مشخص و معین برای جلوگیری از تخریب آنها به انجام رسید.
به گزارش نشریه الکترونیک جهان گردش به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، عارف بیگلری سرپرست هیئت باستان‌شناسی با اعلام این خبر در تشریح موقعیت اثر گفت: محوطه‌های باخ نام 1 و2 در حاشیه شمال شرقی روستای چالسرا و جنوب غربی شهر ایلامUTM:38s-629112-3721068 با وسعتی در حدود 8 هکتار در ضلع شمال و شمال غربی و همچنین ضلع شرقی و جنوب شرقی رودخانه گدار خوش در راستای شمال غربی-جنوب شرقی شکل گرفته است.
این باستان‌شناس افزود: شکل ظاهری محوطه‌ها به صورتی است که از دو طرف رودخانه دارای شیب ملایمی به سمت رودخانه گدار خوش هستند و اختلاف سطح بالاترین نقطه با سطح رودخانه در حدود 7 تا 8 متر است.
او با بیان‌اینکه باتوجه به فرم و تکنیک ساخت سفالهای بدست آمده، محوطه‌ها متعلق به دوره تاریخی (ساسانی) و دوره اسلامی(ایلخانی) هستند تصریح‌کرد: محوطه باخ نام 1 در تاریخ 9/2/1382 با شماره ثبت 8441 و محوطه باخ نام 2 در تاریخ 9/2/1382 با شماره ثبت 8442 به صورت جداگانه به ثبت ملی رسیده‌اند.


سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: هر دو محوطه در تاریخ 11/6/1387 بر اساس شواهد سطحی، پراکندگی سفال و شکل ظاهری محوطه بدون گمانه‌زنی و به صورت چشمی در قالب یک محوطه تعیین عرصه و حریم شده‌اند اما باتوجه به گسترش بافت شهری به سمت محوطه‌ها؛ تدقیق عرصه و پیشنهاد حریم و همچنین ایجاد ضوابط مشخص و معین مناسب شرایط محوطه‌ها برای جلوگیری از تخریب آنها امری ضروری و لازم است.
او خاطرنشان‌کرد: از این‌رو تعیین عرصه دقیق محوطه‌ها با ارائه طرحی پژوهشی با عنوان«گمانه‌زنی به منظور تدقیق عرصه و پیشنهاد حریم محوطه‌های باخ نام 1و 2»و کسب مجوز از پژوهشکده باستان‌شناسی گمانه‌زنی محوطه آغاز شد.
بیگلری در تشریح عملیات میدانی این پروژه گفت: در این طرح حدود عرصه و حریم محوطه‌های باخ نام 1 و 2 بر اساس 48 گمانه آزمایشی مشخص و پیشنهاد شده که در این میان از 48 گمانه ایجاد شده 23 گمانه پس از مشاهده لایه‌های فرهنگی و باستانی برجا و بعضاً بقایای معماری در محدوده عرصه و 25 گمانه دیگر پس از عدم وجود لایه‌های فرهنگی و استقراری در محدوده حریم قرار گرفتند.
سرپرست هیئت باستان‌شناسی افزود: ابعاد گمانه‌ها باتوجه به شرایط 1×1 متر و 1.5×1متر انتخاب و محدوده عرصه و حریم محوطه‌ها با استفاده از خطوط ترسیم شده بر روی نقشه توپوگرافی تهیه شده از محوطه‌ها، مشخص شده که به حوزه ثبت آثار و حرایم وزارت میراث‌فرهنگی برای تایید نهایی ارسال می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.