سهراب سپهری “شاعر سبز” + فیلم

فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه طبیعت بکر و زیبای کاشان و هنر و ادبیات این منطقه ناشناخته مانده است، گفت: «سهراب سپهری» را به عنوان «شاعر سبز» و کاشان را به عنوان مقصد گردشگری ادبی و هنری می‌توان معرفی کرد.
نشریه الکترونیک جهان گردشاکبر رضوانیان در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایرنا با اشاره به نام‌گذاری سال ۲۰۲۴-۲۰۲۳ به عنوان «گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز»، اظهار داشت: گردشگری سبز به هر آنچه که برگرفته از طبیعت است گفته می‌شود، وقتی صحبت از سبزی و سبزینگی به میان می‌آید، نمادهای طبیعت از کوه، جنگل، دشت و کویر، رود و دریا به نظر می‌آیند، وقتی هم با سفر و گشت و گذار و گردشگری تلفیق می‌شود باید بتوانیم سفر و گردشگری را با حفظ طبیعت و محیط زیست توسعه و ترویج دهیم، این مفهوم گردشگری پایدار و گردشگری سبز است.

خانه تاریخی عامری در کاشان
کاشان فقط خانه‌های تاریخی نیست
فعال حوزه گردشگری افزود: کاشان از سه اقلیم کوه، کوهپایه و کویر تشکیل شده است، همیشه تا حرف کاشان پیش می‌آید فقط بافت تاریخی و خانه‌های تاریخی و باغ فین، فرش و قالی دست‌باف که بسیار هم زیبا و مهم و ارزشمند هستند به ذهن متبادر می‌شود، در حالی که نباید فقط این طور باشد، طبیعت بکر و زیبای کاشان ناشناخته مانده و می‌تواند در کنار تاریخ و فرهنگ این منطقه خودنمایی کند و جاذبه گردشگری و مقصد هنردوستان و ادیبان و دوستداران طبیعت شود.

سهراب سپهری شاعر سبزِ ایران زمین
رضوانیان به جایگاه سهراب سپهری در هنر و ادبیات کشور اشاره کرد و گفت: گردشگری هنری و ادبی در توسعه گردشگری کاشان می‌تواند جایگاه ویژه داشته باشد و شاخصه آن سهراب سپهری است، که می‌توانیم او را به عنوان شاعر سبز معرفی کنیم؛ محتوای همه اشعار سهراب و تابلوهای نقاشی او برگرفته از طبیعت است، اما متاسفانه در معرفی نشان (برند) کاشان به عنوان مقصد گردشگری هنری، گردشگری ادبی و گردشگری سبز کار نکردیم.
نایب رئیس پیشین جامعه حرفه‌ای بومگردی کشور خاطرنشان کرد: آثار نقاشی سهراب سپهری گران‌ترین تابلوهای نقاشی ایران است، اشعار او زبان‌زد خاص و عام است، اما در مورد معرفی کاشان به عنوان زادگاه این شاعر کار نکردیم، در همایش بزرگداشت روز جهانی گردشگری پیشنهاد کردم در سال ۲۰۲۴ – ۲۰۲۳ که به عنوان گردشگری سبز نام‌گذاری شده، با توجه به شاخصه سبزی که در آثار سهراب است، امسال از منظر گردشگری هنری و گردشگری ادبی به کاشان و سهراب سپهری بیشتر پرداخته شود و این منطقه به عنوان مقصد گردشگری ادبی و هنری معرفی شود.
سهراب سپهری متولد مهرماه ۱۳۰۷ از نام‌آوران ادب و هنر معاصر و ملقب «شاعر طبیعت» است؛ او دوران کودکی خود را در کاشان و دهه اول و دوم زندگی خود را با علم و هنر به‌سر آورد. دهه سوم زندگی‌ سهراب به تجربه‌اندوزی و سفر و دهه چهارم بیشتر در سفرهای دراز گذشت. در این دوره بود که بارها و بارها به‌: ژاپن‌، فرانسه‌، ایتالیا، هندوستان‌، آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای شرق و غرب جهان سفر کرد.
انتشار دو شعر بلند «صدای پای آب» و «مسافر» و نیز مجموعه‌ شعر «حجم سبز» از افتخارات این شاعر بلندآوازه است. زندگی سهراب سپهری، پس از ۵۲ سال در اردیبهشت ۱۳۵۹ با بیماری سرطان به پایان رسید و آرامگاهش در آستان امامزاده سلطان‌علی بن محمد باقر در مشهد اردهال کاشان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.