نشریه الکترونیک جهان گردش-دزفول یکی از شهرهای استان خوزستان به شمار می‌رود که در شمال شرقی آن واقع شده است.

فاصله این شهر تا مرکز خوزستان یعنی اهواز، ۱۵۵ کیلومتر است. این شهر دارای دیدنی‌های طبیعی و تاریخی متنوعی است و تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی استان خوزستان در آن جای گرفته‌اند.

با وجود آن که خوزستان از اواسط بهار تا اواخر مهرماه آب و هوایی گرم دارد، در شهر دزفول می‌توانید جاهایی پیدا کنید که با رفتن با بازدید از آن‌هامقداری از گرما را فراموش کنید. یکی از این مکان‌ها دره توبیرون است،

دره‌ای حیرت‌انگیز که یکی از جاذبه‌های تماشایی دزفول است و در ۲۰ کیومتری شمال این شهر در بخش سردشت، در نزدیکی منطقه‌ای به نام تنگه سرا قرار دارد.
معنای دره توبیرون را که تو بیرون نیز نوشته می‌شود، باید در گویش زیبای دزفولی جستجو کرد. مردمان این دیار برای تب و گرما واژه «تو» را به کار می‌برند و «بیرون» نیز به معنی بریدن است! پس «تو بیرون» یعنی مکانی که گرما را از تن و جان از بین می‌برد.
وقتی به توبیرون برسید، حتماً از دیدن آن شگفت‌زده خواهید شد. دره‌ای خوش‌آب‌وهوا با هوای مطبوع که باورتان نمی‌شود در خوزستان باشید. مکانی با دیواره‌های بلند و صخره‌ای با ارتفاعی که گاه تا ۱۰۰ متر نیز می‌رسد و دره‌ای کم عرض را ایجاد کرده‌اند که در تمام طول مسیر در زیر سایه‌ی این صخره‌ها و روی شن‌های کف دره می‌توانید قدم بزنید و اما شگفتی‌های این دره به اینجا ختم نمی‌شود! در ابتدای دره طبیعت سرسبز چشم نوازی می‌کند و تابلوی دیدنی از منظره‌ای از انبوه درختان انگور و انجیر وحشی را خواهید دید و محو تماشای آن می‌شوید. چشمه‌های آب فراوان، آبشارهای مینیاتوری آب چکان‌های زیبا و خیره‌کننده نیز چشم‌انداز بی‌نظیر و وصف ناشدنی را به توبیرون بخشیده‌اند.


تفریح در دره توبیرون
. پیاده‌روی: راه رفتن و قدم زدن روی شن‌های خنک و آب زلال کف دره در سایه صخره‌های بلند حس فوق‌العاده‌ای است که شاید در جای دیگر نتوانید به دست آورید. پس حتماْ ساعتی را به این کار اختصاص دهید.

عکاسی و تماشای مناظر: با دیدن چشم‌انداز زیبا و رویایی طبیعت، آرامش خاصی به آدمی دست می‌دهد و ثبت مناظر بی‌بدیل نیز لذتی که را می‌برید برای همیشه ماندگار می‌کند. در سفر به توبیرون، دوربین عکاسی و عکاسی کردن را فراموش نکنید.

کمپینگ: دره توبیرون مکانی مناسب برای برگزاری تورهای طبیعت‌گردی است و شب ماندن است.

اگر اهل چادر زدن و سفرهای دست جمعی هستید، این دره می‌تواند انتخاب شما باشد تا شبی استثنایی را در سکوت شبانه آن تجربه کنید
بهترین زمان برای بازدید از این دره از زمستان تا اواخر بهار و پاییز است.

بهترین زمان برای بازدید از این دره اوایل بهار و اواخر پاییز و اواخر زمستان است.
برای کسانی که در سفر شب را به‌صورت کمپینگ سپری می‌کنند، دره توبیرون یکی از بهترین مکان‌ها است. با برپایی چادر می‌توانید شبی مهیج و خاطره‌انگیز را در این دره افسانه‌ای تجربه کنید؛ اما نکته‌ای که باید رعایت کنید احترام به طبیعت و رعایت پاکی این مکان است؛ در کنار لذت بردن از تفریح در توبیرون مراقب زیبایی‌های آن نیز باشید.

ارسالی از مهران سلیمانی راهنمای گردشگری خوزستان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.