حسین ذاکری
مجموعه‌ای که می‌توانست از سالیان پیش بهشت گردشگران میراثی باشد با جولان موتورسواران به جهنمی از بی‌نظمی، الودگی و خطر تبدیل گردیده بود.

نشریه الکترونیک جهان گردش به نقل از کاشان نیوز- هرچند این معضل در بازار سنتی کاشان موضوع تازه‌ای نیست اما در چند سال اخیر تردد و پارک موتور در بازار سنتی کاشان به میزانی رسیده بود که ضمن ایجاد اختلال قابل توجه در تردد مشتریان از راسته‌ها به دغدغه بزرگی برای خود حجره‌داران تبدیل گردیده بود. معضلی که صرف از کسبه و مشتریان، در فصول رونق گردشگری ارامش، ایمنی و امنیت مسافران و گردشگران را تهدید می‌کرد.
با هدف ساماندهی و تحقق شرایط ثبت جهانی بازار سنتی کاشان که یکی از مطالبات به حق و دیرینه‌ی میراث دوستان کاشان می‌باشد، بر اساس بند یک مصوبه کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای محترم اسلامی شهرستان کاشان به شماره ۴۸۸۵ مورخ ۲۳ دیماه سال ۱۴۰۲ ورود هرگونه خودرو و موتور سیکلت به بازار سنتی کاشان ممنوع گردید. در بند یکم مصوبه فوق الذکر صراحتاً مشخص گردیده است که ورود و تردد موتور سیکلت در بازار تخلف بشمار امده و ضمن جلوگیری قانونی از ورود موتور سیکلت به معابر اصلی بازار، با فرد خاطی طبق قانون برخورد می‌گردد. متولی این امر نیز معاونت ترافیک شهرداری کاشان، شهرداری منطقه یک ویژه بافت تاریخی-فرهنگی و شهرداری ناحیه بازار اعلام گردیده است.

طبق برنامه‌ریزی شهرداری ناحیه بازار تمهیداتی نیز در این خصوص‌اندیشیده شده است و ان تدارک محل جایگزینی با تخفیف ویژه و اختصاصی برای پارک موتور سیکلت و خودرو کسبه می‌باشد. طبق رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها پارکینگ بعثت واقع در خیابان باب الحوائج برای کسبه محترم بازار در نظر گرفته شده است، لازم به ذکر است امکان استفاده صرفاً برای کسبه بازار سنتی کاشان با اخذ معرفی نامه از شهرداری ناحیه بازار امکان‌پذیر می‌باشد. موتور سواران جز در پارکینگ طبقاتی در نظر گرفته شده(بعثت) از پارک در معابر اصلی بازار و همچنین ورود و تردد داخل راسته بازار سنتی کاشان و محل‌های تعیین شده غیر مجاز به جد خودداری کنند که در صورت عدم رعایت، وسیله انان توسط ماموران راهور به پارکینگ‌های ترخیص انتقال داده خواهد شد. از کسبه محترم بازار تقاضا می‌شود جهت پارک مطمئن و ایمن از مکان در نظر گرفته شده استفاده نمایند.
در خصوص مشکلات ورود موتور سیکلت بداخل راسته بازار می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
انواع الودگی‌ها اعم از: الودگی محیطی حاصله از اگزوز موتور‌ها که در ارتباط مستقیم با سلامتی عابران و اسیب به بنا می‌باشد، الودگی بصری حاصل از پارک موتور سیکلت در راسته‌ها و الودگی صوتی حاصل از تردد و مانور موتور سیکلت‌ها.

ایجاد لرزش، کمک به تزلزل بنیان و اسیب به سنگ فرش‌های بستر بازار و ایجاد اسیب‌های متعدد بر بافت و بدنه بازار، اختلال در نظم محیط داخلی بازار و پیروی ان اشفتگی و افزایش بزهکاری. از دیگر موارد می‌توان به حرکت موتور‌ها در خلاف جهت و عبور با سرعت از راسته‌ها و ورودی سرای‌ها تیمچه‌ها و.. اشاره داشت که ایمنی عابران را تحت الشعاع خویش قرار می‌داد، همچنین حمل غیر مجاز بار و اشغال فضای راسته‌ها با توجه به عرض محدود راسته بازار سنتی کاشان و.. از دیگر موارد می‌باشند فلذا این اقدام عملی برای جلوگیری از موارد فوق الذکر در دستور کار قرار گرفت و انجام پذیرفت.
پر روشن است استمرار این طرح در این مجموعه خطیر میراثی نیازمند مشارکت همگانی است. به تدریج و طبق برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی دیگر بند‌های مصوبه حسب تدبیر متولیان بخش، اجرایی شده و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.