عکس و گزارش از فاطمه کوچکی کارشناس مدیریت جهانگردی

نشریه الکترونیک جهان گردش– پارک جنگلی ناژوان یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌ها و پارک های اصفهان در حاشیه زاینده رود است. ناژوان ترکیبی از دو کلمه «ناژ» و «وان» محسوب می‌شود. ناژ گیاهی از خانواده صنوبر و کلمه وان پسوندی برای مکان است؛ از این‌رو، کلمه ناژوان «جایگاه درختان ناژ و صنوبر» معنی می‌دهد. بوستان ناژوان با ۱,۲۰۰ هكتار وسعت در بخش غربی اصفهان واقع شده است. زمین‌های منطقه ناژوان به‌دلیل پوشش گیاهی فراوان و عبور رودخانه از آن، اقلیم مناسب‌تری نسبت به شهر اصفهان دارد.

مسیر دسترسی به پارک جنگلی ناژوان

برای دسترسی به پارک جنگلی ناژوان باید از خودروی شخصی یا تاکسی استفاده کنید؛ چراکه هیچ ایستگاه مترو یا اتوبوسی در نزدیکی این پارک وجود ندارد. برای رسیدن به بوستان ناژوان در شهر اصفهان به‌سمت بزرگراه شهید حبیب‌اللهی بروید، مسیر را ادامه دهید تا به میدان سهروردی برسید، سپس وارد خیابان الفت شوید. ورودی پارک در این خیابان قرار دارد.

بخش‌های مختلف پارک جنگلی ناژوان:

باغ پرندگان

باغ پرندگان اصفهان در منطقه ناژوان در سال ۱۳۷۵ با مساحتی بالغ بر ۵۵,۰۰۰ متر مربع احداث شده و از نظر طراحی، در سطح کشور در نوع خود بی‌نظیر است. در باغ پرندگان اصفهان زیستگاه‌های متفاوتی بسته به شرایط زندگی طبیعی پرندگان در نظر گرفته شده که از میان آن‌ها می‌توان به برکه، صخره، قفس‌های شیشه‌ای، قفس‌های آهنی و فضاهای سبز جنگلی اشاره کرد.

محوطه داخلی باغ پرندگان با سقف توری با وسعتی برابر ۱۷,۰۰۰ متر مربع به‌گونه‌ای فضاسازی شده است که علاوه بر تامین نیازهای زیست محیطی پرندگان، چشم‌اندازی زیبا و دل‌پذیر برای گردشگران نیز فراهم می‌کند. پوشش توری سقف این باغ با مساحت ۴۰,۰۰۰ متر مربع بر ۱۶ ستون متحرک فلزی به ارتفاع ۲۵ متر تا ۳۲ متر قرار دارد.

در باغ پرندگان بیش از ۳,۵۰۰ قطعه پرنده از ۱۳۰ گونه مختلف نگهداری می‌شود. این مجموعه علاوه بر جاذبه‌های تفریحی، واحدهای آموزشی علمی و تحقیقاتی مانند واحد تکثیر، واحد تغذیه، واحد کلینیک و بهداشت، واحد قرنطینه و واحد تاکسیدرمی را نیز شامل می‌شود.

آکواریوم

آکواریوم اصفهان که اولین آکواریوم تونلی ایران به شمار می‌رود، در منطقه جنگلی ناژوان و در نزدیکی زاینده‌رود قرار دارد. این آکواریوم که مساحتی برابر ۴,۰۰۰ متر مربع دارد، تونلی به‌طول ۳۵ متر در عمق هفت‌متری زمین است که در احاطه ۳۳ آکواریوم‌ بزرگ پنج تا ۱۰ متری قرار دارد و ۱٫۵ میلیون لیتر آب را در خود جای داده است. کناره‌ها و سقف این تونل با شیشه‌های آکواریوم پوشانده شده‌ است و فضایی شبیه به اعماق اقیانوس را شبیه‌سازی می‌کند.در آکواریوم اصفهان حدود ۶,۵۰۰ موجود آبزی زندگی می‌کنند که شامل ۳۰۰ تا ۳۵۰ گونه از ماهی‌های جهان می‌شوند. حدود ۱۰۰ عدد از آبزیان داخل این آکواریوم از خطرناک‌ترین، نادرترین و عجیب‌ترین گونه‌های ماهیان به شمار می‌روند؛ همچنین ۶ نوع کوسه در این تونل آکواریوم زندگی می‌کنند. برخی از آکواریوم‌های به‌کار رفته در تونل آکواریوم اصفهان به موضوعی خاص اختصاص دارند. قدم‌زدن در این تونل و تماشای آبزیان، خاطره‌ای به‌یادماندنی برای بازدیدکنندگان به‌ویژه کودکان و نوجوانان خواهد داشت.

باغ خزندگان

در سال ۱۳۹۱ در بخشی از بوستان جنگلی ناژوان افتتاح شد. این باغ با مساحت ۱,۰۰۰ متر مربع، محل مناسبی برای آشنایی با انواع خزندگان و نقش آن‌ها در اکوسیستم به شمار می‌رود. باغ خزندگان شامل ۲۵ عدد ويواريوم بزرگ و ۱۲ عدد ويواريوم كوچک است که در آن‌ها انواع مختلف خزندگان و انواع مارهای سمی، نیمه‌سمی و غیرسمی نگهداری می‌شود.

مارهای باغ خزندگان شامل مار افعی شاخ‌دار دم‌عنکبوتی، مار افعی پلنگی، مار زنگی سیاه، مار آتشی و مار کبرا می‌شود. از دیگر موجودات مجموعه باید از خزندگانی مانند بزمجه بنگال، ایگوانا، تمساح آمازون و اژدهای کومودو نام برد. علاوه بر خزندگان زنده در این باغ نمونه‌هایی نیز به‌صورت تاکسیدرمی‌شده یا اسکلت در معرض نمایش گذاشته می‌شود. همچنین بزرگ‌ترین اسکلت مار بوآ در ایران در باغ خزندگان اصفهان نگهداری می‌شود.


باغ موزه پروانه ها

باغ موزه پروانه هاباغ موزه پروانه‌ها» در پارک جنگلی ناژوان از جاهای دیدنی اصفهان است که مساحتی حدود ۲,۰۰۰ متر مربع دارد. در این موزه در سه نقطه از باغ، حدود ۲,۲۰۰ پروانه اتاله‌شده در ۴۸ عدد قاب به نمایش گذاشته شده‌اند.

اتاله شدن حشرات به این صورت شکل می‌گیرد که بعد از مرگ حشره، به بدن آن سنجاق مخصوص نصب می‌کنند و حشره را با بال‌های بسته در جعبه‌ای چوبی قرار می‌دهند. نمونه خشک‌شده را به‌مدت سه روز در رطوبت نگهداری می‌کنند تا انعطاف قبلی را به‌دست آورد. برای اتاله نهایی به حشره اتیکت مربوطه وصل می‌شود. توجه داشته باشید که پروانه‌های این مجموعه پس از مرگ برای موزه استفاده شده‌اند و اتاله آن‌ها آسیبی به طبیعت وارد نکرده است.

پروانه‌های رنگارنگ موزه در کنار ۱۰۰ گونه گل و گیاه، سبب افزایش محبوبیت این باغ شده است. درختچه فردوس، درختچه ليندا، درختچه سیکاس، انواع بنجامين، فيكوس و انواع بگونیا از گیاهان موجود در باغ موزه پروانه‌ها به شمار می‌روند.

موزه صدف

موزه صدف اصفهان به‌عنوان اولین موزه صدف و حلزون کشور در پارک جنگلی ناژوان، یکی از جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌رود. در این مجموعه بیش از ۲,۰۰۰ نمونه از ۸۰۰ گونه مختلف از نرم‌تنان (صدف دریایی، شکم‌پایان، دوکفه‌ای‌ها، سرپایان)، خارپوستان (ستاره‌های دریایی، توتیاهای دریایی، سکه‌های دریایی) و سخت‌پوستان (خرچنگ‌های دریایی) نگهداری می‌شود. این نمونه‌ها از آب‌های دریای خزر، خليج فارس، دريای عمان و دیگر دریاها و اقیانوس‌ها در طی ۲۵ سال جمع‌آوری شده‌ است.

تله سیژ

تله سیژ ناژوان یکی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان است که در محدوده پارک جنگلی ناژوان قرار دارد. تله سیژ وسیله‌ای شبیه تله‌کابین است که به‌جای کابین و اتاقک محصور، از یک سری صندلی‌های ایمن و بدون کابین تشکیل می‌شود. تله سیژ ناژوان دارای دو ایستگاه است که ایستگاه اول در ابتدای جاده الفت، در بخش ورودی پارک ناژوان و ایستگاه دوم کنار باغ پرندگان ناژوان قرار دارد که در هر دو ايستگاه امكانات رفاهی مناسبی برای گردشگران فراهم شده است.تله سيژ ناژوان به‌طول ۱,۹۲۵ متر (رفت و برگشت ۳,۸۵۰ متر) در ارتفاع ۲۲ متری از سطح زمین با سرعت حدود سه تا پنج متر بر ثانیه حرکت می‌کند. این تله سيژ دارای ظرفیت ۱۲۰ نفر است. گردشگران با نشستن روی این صندلی‌ها در محیط آزاد بر فراز درختان حرکت می‌کنند و از طبیعت زیبای پارک ناژوان و آب‌وهوای مطبوع
آن لذت می‌برند.

شهربازی ناژوان

شهربازی ناژوان در ابتدای ورودی پارک جنگلی ناژوان با انواع وسایل بازی سرگرم‌کننده و مهیج برای کودکان و بزرگسالان یکی از جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌رود. از وسیله‌های این شهربازی می‌توان به کشتی صبا، قطار کودک، ترامپولین، سرسره دلفین، چرخ و فلک، ماشین برقی، تاب کودک، تاب بزرگسالان، جامپینگ بادی، سرسره بزرگسالان، فریزبی کودک، خانه کودک، کاترپیلار، شهر بادی، بازی‌های واقعیت مجازی، ترن یو، سینما پنج‌بعدی و کارتینگ اشاره کرد. گردشگران با تهیه بلیط می‌توانند ساعات خوشی را در شهربازی ناژوان سپری کنند.

پارک آبی کودکان

پارک آبی کودکان در محدوده بوستان جنگلی ناژوان و در نزدیکی شهربازی مجموعه قرار دارد و از بهترین تفریحات کودکان در اصفهان محسوب می‌شود. این پارک آبی در مساحتی حدود ۲,۵۰۰ متر مربع ساخته شده است و وسایل بازی بسیاری مانند رینگ آبی مه‌­پاش، قورباغه آبی، چتر آب، سطل آبی نامتعادل، دوچرخه آب‌پاش، پیچ ارشمیدس، الاکلنگ آب‌پاش، نخل آب‌پاش، پل شناور و قایق، آلاچیق آبی و قایق‌سواری را شامل می‌شود.پارک آبی کودکان ناژوان عمقی حدود ۴۰ سانتی‌متر دارد و اطراف این استخر با کفپوش‌‌‌‌های استاندارد ایمن شده است. در کنار پارک آبی کودکان، صندلی‌هایی برای استراحت و نظارت والدین وجود دارد استفاده از این مجموعه برای کودکان دختر ۳ تا ۹ سال و کودکان پسر ۳ تا ۱۲ سال مجاز است.

امکانات پارک جنگلی ناژوان

پارک جنگلی ناژوان علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و تفریحی، امکانات مختلفی برای سرگرمی و رفاه گردشگران فراهم آورده است که از آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فضای سبز مناسب پیک‌نیک
امکان چادر زدن و کمپینگ
آلاچیق
زمین‌های بازی کودکان
زمین‌های ورزشی
مسیرهای پیاده‌روی
ایستگاه‌های درشکه‌سواری
پیست دوچرخه‌سواری
مانژ اسب‌سواری
بوفه
کافه
رستوران
غرفه صنایع دستی
نمازخانه
عکاس‌خانه
سرویس بهداشتی
پارکینگ

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.