کوشک تاریخی راوند کاشان به جای بازسازی یک شبه با حکم مسئولان میراث فرهنگی تخریب شد!
به گزارش نشریه الکترونیک جهان گردش -تخریب این بنا با واکنش  برخی از فعالان گردشگری روبرو شده است.
یکی از فعالان گردشگری و دوستداران  حفظ میراث فرهنگی در گروه ترنم سیلک در باره تخریب کوشک تاریخی راوند می نویسد: هرچند این اتفاق برای چندی قبل است و غم از دست دادن این تکه هویتی هنوز تازه و سخت است، اما جالب اینجاست نه تنها سرمدیان رئیس قبل اداره میراث فرهنگی کاشان، قبلا دستور حفظ آن را داده بود، بلکه رییس جدید این اداره نیز نامه ای مبنی بر با ارزش بودن این بنا منتشر کرده بود، اما نمی دانیم چه شد که یک بنای ارزشمند و واجد شرایط ثبت ملی و خطیر به یکباره نامه‌ی عدم ارزش و تخریب آن صادر شد و شهرداری به ساعت نکشیده ان را تخریب کرد. البته باید حواسمان به زمین های اطرافش باشد که شهرداری خریده بود و در صورت ثبت و ماندن این اثر میراثی ارزشمند در حریم درجه ۱ بود و پولهای شهرداری کاشان هیچ می شد.


واقعا از متخصصین و اینکاره ها این اقدام عجیب است !!!
نمیدانم چگونه میشود که یک اثر ارزشمندی که برای آن نامه زده می شود برای حفاظت در عرض چند ماهِ محدود، بی ارزش و فاقد  ارزش نگهداری می شود، و ظرف ساعتی بعد فوری خراب می شود!!!
برخی از فعالان گردشگری و میراث فرهنگی کاشان دستهای پنهانی را پشت پرده تخریب کوشک تاریخی راوند می دانند و این اقدام را لکه‌ سیاهی در کارنامه‌ میراث فرهنگی کاشان قلمداد می کنند.
آنها خواستار شفاف سازی و توضیح مسئولان میراث فرهنگی و شهرداری در مورد تخریب کوشک تاریخی راوند هستند و می گویند: مگر وزارت میراث فرهنگی یکی از مهم ترین وظایف آن جلوگیری از تخریب اماکن تاریخی و حفظ نگهداری آنها، نیست؟؟!
کاشان نیوز هم در مورد تخریب این اثر تاریخی نوشت: در سکوت خبری وقایع اخیر که بسیاری از اخبار شهری به حاشیه رانده شده است، کوشکی تاریخی که در طرح تفصیلی پیشنهادی کاشان ارزشمند و ستاره‌دار اعلام شده بود، با اعلام کتبی و موافقت اداره میراث فرهنگی، توسط شهرداری راوند تخریب شد.

▪️فعالان میراث فرهنگی راوند سال‌ها در مبارزه‌ای نفس‌گیر تلاش کرده بودند کوشکی تاریخی در راوند که به نام “خانه کاشانی” معروف است، را حفاظت کنند.

🔻این در حالیست که علاوه بر رئیس سابق اداره میراث فرهنگی کاشان، رئیس فعلی این اداره نیز در دو نامه جداگانه در خرداد ماه و تیرماه سال جاری بیان کرده بود؛ «خواهشمند است دستور فرمایند به‌طور جدی به موضوع حفاظت و نگهداری این اثر ارزشمند پرداخته و با اختصاص اعتبار مناسب، نسبت به مرمت اضطراری و استحکام‌بخشی این بنا و جلوگیری از پیشرفت آسیب‌ها و تخریب آن اقدام گردد…»
 
🔺اما در کمال تعجب به فاصله سه ماه از تاریخ نامه قبل در تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۲۴ طی مکاتبه‌ای احمد دانایی نیا که مسئولیت حفظ میراث فرهنگی و آثار تاریخی کاشان را به عهده دارد به شهردار کاشان اعلام می‌کند: «این بنا طی ((سال‌های)) اخیر با توجه به آسیب‌های وارده در حال حاضر احداث بلوار و میادین نزدیک این بنا و ((فرسودگی بیش‌ازحد)) …وضعیت فعلی این بنا ((فاقد ارزش‌های معماری)) می‌باشد»
 
▪️خانه تاریخی کاشانی بلافاصله پس از صدور این نامه شبانه، در تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۲۵ و ۲۴ ساعت پس از نوشتن این نامه تخریب شد!

⁉️از این مسئول اداره میراث فرهنگی باید پرسید چه اتفاقی ظرف سه ماه افتاده است که این بنای ارزشمند که در طرح تفصیلی پیشنهادی کاشان به‌عنوان بنای ارزشمند ستاره‌دار مشخص گردیده و «بنای تاریخی» به آن اطلاق شده بود ناگهان فاقد ارزش‌های معماری شده و مجوز تخریب آن صادر گردیده است.

همین حالا می توانید جای صاف شده کوشک تاریخی راوند را تماشا کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.