سینا ظفریان
کارشناس ارشد مدیریت گردشگری و هتلداری از دانشگاه شیراز

نشریه الکترونیک جهان گردش- وقتی صحبت از هوش مصنوعی در گردشگری می‌شود اغلب ما ناخودآگاه به ربات‌‌هایی فکر می‌کنیم که شبیه انسان‌ها رفتار می‌کنند یا جهانی که همه چیز در آن مجازی است. مثلا ممکن است تصور کنیم که هوش مصنوعی در گردشگری یعنی اینکه ربات‌ها، کلید اتاق‌مان در هتل را به ما تحویل دهند یا جای مهمانداران هواپیما از ما پذیرایی کنند!
اما آیا هوش مصنوعی در گردشگری در همین موضوع خلاصه می‌شود؟ اصلا هوش مصنوعی در گردشگری دقیقا چه کاربردی دارد و قرار است چه ارزش افزوده‌ای برای صنعت گردشگری داشته باشد؟ 
«هوش مصنوعی قرار نیست جایگزین انسان‌ها باشد؛ بلکه باید توانایی‌های انسانی را افزایش دهد!»؛ همین یک جمله کافی است تا بدانیم هوش مصنوعی در گردشگری قرار است روند همه کارها را آسان‌تر کند و کارایی را افزایش دهد؛ نه اینکه صرفا جایگزین انسان‌ها شود و همه چیز را مجازی کند!
این روزها با تسهیل سفر، تعداد گردشگران رو به افزایش است اما همزمان با شیب صعودی سفرها، انتظارات مسافران نیز افزایش یافته و رقابت در این بازار اوج گرفته است. در چنین شرایطی، شرکت‌های مسافرتی و هتلداری باید خود را با ارائه خدمات شخصی‌سازی شده متمایز کنند. لازمه چنین کاری، فرآیند پیچیده درک علایق مسافران است. حالا چطور می‌توان در میان انبوه اطلاعات علایق مسافران را شناسایی کرد؟
پاسخ این سوال بهره‌گیری از هوش مصنوعی در گردشگری است، اما هوش مصنوعی در گردشگری و هتلداری چطور این کار را تسهیل می‌کند؟
هوش مصنوعی (AI) یا همان «Artificial Intelligence» بر یک اصل استوار است: هوش انسان را میتوان به گونه‌ای تعریف کرد که یک ماشین بتواند آن را تقلید کند و از سادهترین کارها گرفته تا پیچیدهترینشان را انجام دهد. 
با در نظر گرفتن این اصل، منظور از هوش مصنوعی (AI) شبیهسازی هوش انسان در ماشینهایی است که برنامهریزی شدهاند تا مانند انسان فکر کنند و با اطلاعاتی که جمعآوری میکنند، مدام خود را بهبود ببخشند. این اصطلاح، درباره هر ماشینی که ویژگیهای انسانی مانند یادگیری و حل مسئله را داشته باشد به کار میرود؛ بهعبارتی هوش مصنوعی به ماشینها قدرت فکر کردن و یادگیری میدهد.
هوش مصنوعی در گردشگری و در دیگر بخشها این امکان را برای ماشینها فراهم میکند تا با استفاده از تجربیات خود آموخته، با دادههای جدید سازگار شوند و همانند انسانها عمل کنند. چتباتها، دستیاران مجازی هوشمند و موتورهای پیشنهاد کننده و سیستمهای توصیهگر نمونهای از کاربرد هوش مصنوعی در عصر حاضر هستند.
نکتهای که باید به آن توجه کنیم این است که هوش مصنوعی نه یک فناوری واحد، بلکه مجموعهای از فناوری‌ها مانند یادگیری عمیق، یادگیری ماشین و سیستمهای خبره است. 
 نقش هوش مصنوعی در گردشگری
امروزه شرکت‌های مسافرتی، در همه مراحل سفر از برنامه ریزی گرفته تا بازگشت مسافر، اشتیاق زیادی برای استفاده از ابزارها و راه حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در گردشگری دارند. اما دلیل این اشتیاق چیست؟
با افزایش تعداد مسافران، ارائه دهندگان خدمات گردشگری برای اینکه بتوانند در این بازار به فعالیت خود ادامه دهند و از دور رقابت خارج نشوند، باید خدمات متمایزی ارائه دهند. در نتیجه، حتی بهترین شیوههای کسبوکار موجود هم نیاز به بازتعریف عملیات در همه سطوح دارند تا انتظارات مسافران را برآورده کنند و با ارتقای تجربه سفر مشتری، وفاداری او را افزایش دهند.
کارشناسان خبره IT معتقدند برای رسیدن به این هدف، هوش مصنوعی در گردشگری همان چیزی است که بازی را عوض میکند؛ چرا که این تکنولوژی توانایی شناسایی الگوهای موجود در دادهها و پیشبینی دقیق اولویتها و انتظارات مسافران را دارد. 
مسافران هنگام استفاده از رستورانها، امکانات تفریحی، خطوط هوایی، فروشگاه‌ها، یا حضور در رویدادها، رسانه‌های اجتماعی و … ردپاهای دیجیتالی از خود باقی میگذارند. اگرچه جمع آوری این ردپای دیجیتالی بسیار ارزشمند است اما ارزشمندتر از آن، توانایی استفاده از این داده‌ها برای شناسایی اولویت‌های مهمانان، کمک به تعیین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ گردشگری و کسب منابع درآمدی جدید است. 
هوش مصنوعی در گردشگری میتواند بر اساس داده‌های موجود و آموخته‌های گذشته خود، زمینه‌های پرریسک را شناسایی کند و با کاهش هزینه، افزایش کارایی و کمترین میزان خطا چراغ راه کسب و کارهای گردشگری باشد.
اما آمارها در اینباره چه میگویند؟

بر اساس تحقیقات شرکت بینالمللی «IDC»، که در زمینه تحلیل بازارهای جهانی و مشاوره فناوری اطلاعات، مخابرات و فناوری مصرفکننده فعالیت دارد، تا سال ۲۰۱۹، ۷۰ درصد آژانسهای مسافرتی آنلاین و ۶۰ درصد از هتلها در سراسر جهان از هوش مصنوعی استفاده میکردند که سبب افزایش ۳۰ درصدی مشتریان آنها شده است.
 کاربرد هوش مصنوعی در صنعت گردشگری
هوش مصنوعی با جمع آوری و تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌های مشتریان، که به طور رایگان در دسترس شرکت‌های مسافرتی قرار دارد، اطلاعاتی را در اختیار آنها میگذارند که اغلب دور از چشم باقی میمانند. 
با استفاده از همین اطلاعات، هوش مصنوعی فرصت مناسبی را برای برندهای مسافرتی فراهم میکند تا بازاریابی و خدمات مشتری را هدفمندتر اجرا کنند و کیفیت تجربه مشتری و نرخ حفظ را افزایش دهند.
این تکنولوژی میتواند کارکردها و کاربردهای مختلفی برای بخشهای گوناگون حوزه سفر از جمله آژانس های مسافرتی، هتل ها و مراکز اقامتی داشته باشد.
 کاربرد هوش مصنوعی در آژانس های مسافرتی
رقابت بین آژانس های مسافراتی برای جذب مسافر گاهی درست مثل جنگ جهانی سوم است! در سال‌های اخیر و با گسترش سفرها و همچنین آگاهی مسافران از مقاصد و امکانات مختلف، دیگر جذب مسافر راحت نیست و مشتری قبل از رزرو سفر، بارها و بارها چندین مرجع مختلف را برای یافتن بهترین گزینه مقایسه میکند.
در این رقابت نفسگیر، آژانس‌های مسافرتی میلیون‌ها و گاه میلیاردها تومان برای تبلیغات محیطی و بازاریابی گردشگری (با استفاده از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ یا بهره گیری از استراتژی های بازاریابی محتوایی) هزینه میکنند، اما آیا همه این تلاش‌ها به ثمر مینشیند؟
یک بررسی نشان میدهد که همیشه اینطور نیست و گاه کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی نتیجه مورد نظر را ندارند. درست در همین مرز باریک بین موفقیت و شکست است که استفاده از هوش مصنوعی در آژانس های مسافرتی جریان بازی را تغییر میدهد.
در گام نخست، هوش مصنوعی به آژانس های مسافرتی کمک میکند تا از نیازها و علایق مخاطبان هدف آگاه شوند. در قدم بعدی، آژانس ها با ارائه پیشنهادات ویژه، میتوانند اعتماد و رضایت مسافران را جلب کنند که خود منجر به افزایش رزرو خواهد شد.
در واقع، ورود هوش مصنوعی به پروسه معمول آژانس‌ها، آن‌ها را به آژانس های مسافرتی هوشمندی تبدیل میکند که مزیت رقابتی بیشتر، تعامل بهتر با مشتریان و سرعت، اتوماسیونسازی و بهره وری بیشتری دارند. 
 بعضی از مزایای استفاده از هوش مصنوعی در آژانسهای مسافرتی چیست؟

• ارتباط مستقیم با مصرف کننده 
تکنولوژی‌هایی همچون هوش مصنوعی، بلاکچین، یادگیری ماشین و ….، با حذف واسطه زمینه ارتباط مستقیم مصرفکنندگان با تامین کنندگان سفر را فراهم میکنند. این ارتباط بدون واسطه، سبب عمیقترشدن رابطه بین آژانس و مسافر میشود و اعتماد مسافر را افزایش میدهد. 
• شخصی سازی تجربه سفر
شخصی سازی تجربه مسافر امروزه نه یک مزیت بلکه یک نیاز مبرم است. هوش مصنوعی یا AI به سبب توانایی شناسایی الگوها و تجزیه و تحلیل اطلاعات، بهراحتی میتواند به آژانس‌های مسافرتی و برندهای گردشگری کمک کند تا برای هر یک از مصرف کنندگان برنامه‌ای ویژه و منحصر به فرد ارائه دهند. در نهایت استفاده از هوش مصنوعی منجر به تنوع بسته‌های سفر در آژانس‌های مسافرتی خواهد شد.
• بازاریابی هدفمند
با پردازش داده‌های اولیه و شناسایی الگوها در هوش مصنوعی، آژانس‌های مسافرتی میتوانند با استفاده از این اطلاعات، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بازار را شناسایی و بر اساس آن، یک استراتژی بازاریابی گردشگری هدفمند طراحی کنند.
• جلب رضایت مشتری و افزایش رزروها 
هوش مصنوعی با بررسی رفتار مشتری و شناخت علایق و نیازهای او، در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین گزینه را به کاربران پیشنهاد میدهد که منجر به جلب رضایت مشتریان و افزایش رزروها خواهد شد.
• قیمت گذاری پویا
امکان تعریف قیمت گذاری پویا، یکی از ویژگی‌های اصلی هوش مصنوعی است. این ابزار با تحلیل داده‌ها میتواند بهترین و مقرون به صرفه ترین بسته‌ها را به مهمانان ارائه دهد.
• دستیار هوشمند سفر 
برخلاف محدودیت نیروهای انسانی، دستیارهای هوشمند سفر در هر لحظه و همه جا همراه مسافر است و در همه مراحل سفر، از او پشتیبانی خواهند کرد.
• افزایش کارایی 
فناوری AI یا هوش مصنوعی، با تسهیل کارها و کاهش هزینه و زمان، منجر به افزایش کارایی نیروهای عملیاتی میشود.
• امکان برنامه ریزی بلندمدت 
هوش مصنوعی با تحلیل داده‌های جدید و یادگیری از الگوهای گذشته، ضمن ارائه یک چشمانداز بر اساس تقاضاهای موجود در بازار، به آژانس‌های مسافرتی کمک کند تا قبل از فرارسیدن دوران اوج فروش، برنامه منظم سالیانه را برنامه‌ریزی کنند.

 کاربرد هوش مصنوعی در هتل
نقش هوش مصنوعی در هتلداری چیست؟ برای پاسخ به این سوال بیایید سری به یک هتل بزنیم:
تلفن زنگ می زند، تعدادی از مهمانان منتظر پذیرش و دریافت کلید اتاق خود هستند، برخی از مهمانان در حال پرسیدن سوال در فضای مجازی‌اند و منتظرند پاسخ خود را در اسرع وقت دریافت کنند، در این بین چند مهمان هم سر میرسند و مدام از مسئول پذیرش سوال میپرسند. 
حالا تصور کنید پشت میز پذیرش هتل چه خبر است! کارمندانی رو به روی مهمانان ایستاده‌اند و باید در اسرع وقت به همه سوالات و درخواست‌ها پاسخ دهند و رضایت آن‌ها را جلب کنند. آن‌ها چطور میتوانند این وضعیت را مدیریت میکنند؟
انتظار میرود در همه این لحظات کارمندان پذیرش همه کارها مدیریت کنند و کاری از قلم نیفتد. به نظر شما هتل باید چند کارمند پذیرش استخدام کند تا این بخش را مدیریت کنند؟ آیا تضمینی وجود دارد که هیچ اشتباهی رخ ندهد؟
باید بگوییم خیر! بیشتر اوقات کارها با آن کیفیت که باید پیش نمیرود. این در حالی است که مسافران انتظار دارند بهترین خدمات را دریافت کنند و در صورتی که این اتفاق نیفتد، به‌راحتی هتل رقیب را برای اقامت انتخاب میکنند.
اینجا است که کاربرد هوش مصنوعی در هتل تعریف میشود. AI مثل یک ابرقهرمان وارد میشود و با صرف کوتاه ترین زمان ممکن و کمترین هزینه، بدون خطا کارها را به بهترین نحو مدیریت میکند:
• یک سیستم تلفنی مجهز به هوش مصنوعی، به طور هوشمند همه تماس‌ها را هدایت میکند؛
• چت بات‌ها میتوانند به صورت آنلاین به برخی سوالات پر تکرار مهمانان در لحظه پاسخ دهند؛
• سیستم های کنترل از راه دور مبتنی بر هوش مصنوعی نیز به مهمانان اجازه میدهند تا از طریق یک اپلیکیشن روی گوشی هوشمند خود، وارد اتاق خود شوند و دیگر پشت میز پذیرش معطل نشوند.
اینها تنها چند نمونه از تغییراتی است که هوش مصنوعی در روند کار هتل‌ها ایجاد کرده است. با شیوع کرونا و تمایل مهمانان به کاهش تعامل انسانی و افزایش خدمات بدون تماس، حالا دیگر استفاده از چنین امکاناتی در اغلب هتل‌ها یک نیاز مبرم تلقی میشود. 
در کنار ارائه همه این خدمات، اگر هتل شما گامی در جهت شخصی سازی خدمات برای مشتریان بر نداشته باشند، به زودی بازار را به رقبا خواهد باخت. مصرف کنندگان امروزی، از کسب وکارهایی که با آنها در تعاملند انتظار دارند همه ارتباطات، از بازاریابی ایمیلی گرفته تا تعامل در رسانه‌های اجتماعی را شخصی سازی کنند. 
خوشبختانه هوش مصنوعی در هتل ها بدون اینکه زمان یا هزینه زیادی از شما بگیرد حتی از این محدوده فراتر رفته و شخصی سازی را در سطح بسیار عمیق تری امکانپذیر میکند تا بر هسته تجربه مهمان تأثیر بگذارد. 
چت بات هوش مصنوعی را در نظر بگیرید که به پیامرسان اینستاگرام یا فیسبوک متصل شده و میتواند به سوالات مهمانان پاسخ دهد، اطلاعات اولیه را دریافت و آنها را به پایگاه داده هتل اضافه کند. سپس میتوان از این اطلاعات برای شخصیسازی تعاملات بیشتر با مهمان و ارائه پیشنهادات ویژه و مطابق با نیازهای منحصر به فرد او استفاده کرد. به طور مثال، اگر مسافر با کودک سفر میکند اتاقی به او پیشنهاد دهید که مناسب اقامت با کودک است، یا حتی رزرو بلیط رویدادهایی که قرار است در اطراف هتل برگزار شود. 
اما کاربرد هوش مصنوعی در هتل تنها به همین موارد خلاصه نمیشود. همه فعالان صنعت مهمان نوازی به خوبی میدانند که مدیریت درآمد در هتل‌ها یک بخش حیاتی اما در عین حال یکی از پر اشتباه ترین بخش‌ها است. این در حالی است که هوش مصنوعی عملا امکان خطا را به صفر کاهش داده و با بهبود کارایی و دقت، خیال هتلداران را از مدیریت این بخش راحت میکند.
نرم افزارهای مدیریت هتلداری (PMS) و پایانه‌های فروش (POS) نیز امروزه از هوش مصنوعی پشتیبانی میکنند و به مدیریت رزرو، فروش محصولات و خدمات دیگر و افزودن آنها به صورتحساب مهمانان و بسیاری موارد دیگر کمک میکنند. 
از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در هتل میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
• بهینه سازی نرخ اتاق
• قیمت گذاری پویا بر اساس نرخ اشغال 
• به روزرسانی خودکار نرخ‌ها در چندین کانال از جمله آژانس های مسافرتی آنلاین (OTA) به صورت لحظه‌ای
• مقایسه عملکرد و رتبه هتل با سایر هتل‌های اطراف.
استفاده از هوش مصنوعی در صنعت هتلداری، مزایای گستردهای در ارتقای تجربه مهمانان دارد. از قیمت گذاری پویا گرفته تا پاسخ در لحظه به نیازهای مهمان، هوش مصنوعی صنعت هتلداری را قادر میسازد تا خدمات را شخصی سازی، نظرات کاربران را تجزیه وتحلیل و به مهمانان کمک کنند؛ مزایایی که ارتباط مستقیمی با رضایت مهمان و در نهایت افزایش وفاداری او دارند.

 نمونه استفاده از هوش مصنوعی در گردشگری
حالا که از مزایای هوش مصنوعی در گردشگری آگاهیم، به سراغ زمینه‌هایی میرویم که هوش مصنوعی در آنها خوش درخشیده و در این سال‌ها به یک روند اساسی در صنعت گردشگری تبدیل شده: 
• دستیار رزرو مبتنی بر هوش مصنوعی
به لطف هوش مصنوعی، مسافران برای رزرو دیگر نیازی به مراجعه به سایت یا اپلیکیشن آژانسهای مسافرتی ندارند و میتوانند از شبکه‌های اجتماعی رزرو خود را آغاز کنند. دستیاران رزرو و چتباتهای هوشمند، در رسانههای اجتماعی همچون فیسبوک، واتساپ، اینستاگرام و… مستقر شدهاند تا تجربه رزرو شخصیتری را به کاربران ارائه دهند.
آژانسهای مسافرتی آنلاین همچون اسکای اسکنر اکسپدیا از جمله آژانس‌هایی هستند که از این تکنولوژی استفاده میکنند. استار آپ «Luxury Travel Hackers» نیز از جمله استارت آپ های گردشگری نوپایی است که قابلیت رزرو در شبکه‌های اجتماعی را برای مسافران به ارمغان آورده است.
• رباتها در خدمت مسافران
ربات‌ها در سال‌های اخیر توانسته‌اند به آرامی جای خود را در صنعت گردشگری باز کنند؛ از ارائه اطلاعات تا راهنمایی برای پیدا کردن گیت خروجی در یک فرودگاه شلوغ، این روزها ربات‌ها به مسافران برای صرفه جویی در وقت کمک میکنند. فرودگاه هیترو لندن یکی از نخستین فرودگاه‌هایی است که از ربات‌ها برای راهنمایی مسافران در ترمینال‌ها استفاده میکند
هتل «Henn-na» در ناکازاکی ژاپن نیز اولین هتل جهان است که به طور کامل توسط ربات‌های چندزبانه اداره میشود. این ربات‌ها بیشتر در بخش پذیرش و تسویه مشغول به کارند.
«Connie» ربات دربان یکی از هتل‌های برند هیلتون در ایالات متحده نیز با استفاده از پردازش زبان، به سوالات مهمانان درباره ویژگی‌های هتل و جاذبه‌های محلی پاسخ میدهد. Connie همچنین با حرکت دست‌ها و پاهای خود جهت‌ها را به مهمانان نشان میدهد و با نورپردازی با رنگ‌های مختلف، احساسات مختلف انسانی را بیان میکند. 
 اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای پیشبینی قیمت پرواز
فرض کنید یک فناوری وجود دارد که به شما در یافتن بهترین قیمت پرواز در زمان مورد نظر کمک میکند و حتی درباره قیمت‌های پروازهای آینده به شما اطلاعاتی ارائه میدهد. قطعا چنین فناوری هر مسافری را بر سر ذوق خواهد آورد . خبر خوش اینکه، برخی از شرکت‌ها با معرفی اپلیکیشن‌های پیشبینی قیمت هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی، این خدمت مفید را به واقعیت تبدیل کردهاند.
هاپر (Hopper ) یکی از همین شرکت‌ها است. اپلیکیشن هاپر با استفاده از یادگیری ماشین، از پایگاه داده پروازها برای پیشبینی قیمت‌ها و معرفی پروازهای بهینه استفاده میکند و حتی توصیه‌های شخصی سازی شدهای را در مورد مناسبترین زمان برای رزرو پرواز به کاربران ارائه میدهد. به عبارتی، وقتی یک مسافر پروازی را جستجو میکند، هاپر در مورد اینکه آیا باید اکنون بلیط بخرد یا منتظر قیمت بهتر باشد، مسافران را راهنمایی میکند.
بر اساس گزارش‌ها، این اپلیکیشن از زمان آغاز به کار خود تاکنون بیش از ۶۰۰ میلیون دلار بلیط هواپیما فروخته است. نکته جالب اینکه، هتل‌ها و خطوط هوایی نیز از این برنامه‌های پیشبینی قیمت برای تغییر نرخ‌ها بر اساس تقاضای مصرف کننده استفاده میکنند.
 تجزیه و تحلیل داده‌ها برای یافتن چشم اندازهای ارزشمند
در صنعت گردشگری هر لحظه حجم عظیمی از داده‌ها تولید میشود؛ داده‌هایی که همانند جواهری ارزشمند هستند اما اگر نتوان آنها را تجزیه وتحلیل و تفسیر کرد، هیچ ارزشی نخواهند داشت. اما آیا میتوان تنها با نیروی انسانی این حجم عظیم داده را مدیریت کرد؟ پاسخ قطعا منفی است.
هوش مصنوعی با مرتبسازی سریع و دقیق این مجموعه داده‌ها، کمک میکند تا الگوهای مفید آن را شناسایی کنیم. شرکت آمریکایی «Caesars Entertainment» که در زمینه هتل، کازینو و سرگرمی فعالیت میکند، نمونه یکی از کسبوکارهای گردشگری است که از هوشمصنوعی «Metis»، برای شخصیسازی و افزایش رضایت مهمانان استفاده میکند.
اسکای اسکنر چندی پیش، پلتفرم جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی، برای ردیابی مسیرهای غیر قابل استفاده هوایی راه اندازی کرد که به شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها اجازه میدهد تا آخرین دادهها در خصوص تقاضای مسافران را بررسی کنند و بدانند که افراد دقیقا به دنبال چه چیزی هستند یا درخواست‌هایشان برای کدام مسیرها در چه زمانی افزایش مییابد.
 تحلیل احساسات مخاطبان از طریق رسانه های اجتماعی
امروزه خطوط هوایی و هتل‌ها از هوش مصنوعی برای شناسایی احساسات مسافران در رسانه‌های اجتماعی و نحوه ارتباط آن با سفر مسافر استفاده میکنند. به عنوان مثال، اگر مشتری در مورد تاخیر پرواز خاصی در رسانه‌های اجتماعی پستی قرار دهد، یک ابزار هوش مصنوعی آن را تجزیه و تحلیل و در لحظه با مشتری تعامل میکند.

«Mindtree’s PaxPulse» یک پلتفرم هوش اجتماعی است که از این تحلیل احساسات برای ارتقای تجربه مشتریان صنعت هواپیمایی استفاده میکند.
 شخصی سازی سفر
بارها در این مقاله به اهمیت شخصی سازی سفر و نقش هوش مصنوعی در دستیابی به آن اشاره کردیم؛ روندی که در طول دوران کرونا به اوج رسید و به نظر میرسد مدت‌ها در اوج خواهد ماند. استارتآپ گردشگری “XOKind” یکی از چندین استارت آپ گردشگری جهان است که در زمینه برنامه ریزی مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت میکند.
این اپلیکیشن امکان برنامه ریزی سفرهای مشترک با سایر افراد را نیز برای کاربران فراهم میکند و با کمک هوش مصنوعی گزینه‌هایی را به کاربران پیشنهاد میدهد که با سلایق و علاقهمندی‌های آنها مرتبط است.
 کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری ایران
نفوذ هوش مصنوعی در صنعت گردشگری و مزایای آن آنقدر گسترده است که حالا بسیاری از کسب و کارهای گردشگری در ایران نیز به دنبال استفاده از این فناوری هستند و برخی کسب و کارها هم اکنون از هوش مصنوعی استفاده میکنند؛ اگرچه به گفته کارشناسان، فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه هنوز فاصله زیادی با کشورهای پیشرو دارد. 
در سالهای اخیر، برخی سرمایه گذاری‌ها در این زمینه صورت گرفته که نشان از علاقه و درک کسب و کارها از اهمیت و تاثیر هوش مصنوعی در گردشگری است.
سرمایه گذاری ۱۲ میلیاردی علی بابا در استارتاپ «مدگو» یکی از همین موارد است. «دکترنکست» که یکی از محصولات مدگو محسوب میشود، یک پلتفرم هوشمند پرونده الکترونیکی پزشکی است که از هوش مصنوعی برای افزایش دقت تشخیص و کیفیت درمان استفاده میکند و فعالیت خود را در چند کشور همسایه نیز آغاز کرده است.
«بومکم» هم نمونه دیگری از استفاده از هوش مصنوعی در گردشگری است. این استارتآپ گردشگری برخی از نقاط گردشگری ایران را به صورت زنده پوشش میدهد و قصد دارد دامنه فعالیت خود را به وسعت ایران گسترش دهد.
بومکم به وسیله هاب هوشمند، داده‌های دریافتی محیط زیست را علاوه بر پخش زنده، تبدیل به اطلاعاتی قابل پردازش میکند. این استارت آپ از هوش مصنوعی برای پردازش علایق مخاطبان و معرفی مقاصد مناسب استفاده میکند.
 با هوش مصنوعی، هوش تجاری خود را تقویت کنید
عصر حاضر عصر کلان داده‌ها است. در روزگاری که با داده‌ها احاطه شدهایم، ارزش این داده‌ها از هر دارایی دیگری بیشتر و از هر سلاحی قدرتمندتر است. 
اما برای مدیریت این حجم عظیم داده و استخراج اطلاعات مفید، باید بتوانید این دادهها را مرتب و داده‌های مفید را از داده‌های بی فایده جدا و با تجزیه و تحلیل، آنها را به اطلاعاتی قابل استفاده تبدیل کنید. اینجا است که باید به هوش مصنوعی اعتماد کنید و کارها را به تکنولوژی بسپارید تا شما در یافتن یک بینش درست همراهی کند و به شما مسیر اصلی رسیدن به مخاطب و تعامل مناسب با او را نشان دهد. هوش مصنوعی به شما کمک خواهد کرد در صنعت همواره در حال تغییر گردشگری خود را برای مقابله با چالشهای بلند مدت آماده و همزمان با تغییر اولویتهای مسافران، تغییر کنید. 
هوش مصنوعی در گردشگری کمک میکند تا کسب و کارهای گردشگری با صرف میزان معقولی از انرژی و هزینه، درآمد خود را به حداکثر برسانند و تعداد خطاهای خود را کاهش دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.