نشریه الکترونیک جهان گردش

اهمیت اصلی خانه تاریخی حکیم باشی کاشان بدلیل وجود نقاشی هایی در قسمت شاه نشین آن به قلم عبدالوهاب غفاری است که شامل  گل و مرغ،نقوش ختایی،ترنج و سرترنج،شمسه، تصاویری از عرفا و دراویش و چند نقاشی با موضوعات فروش حضرت یوسف در بازار برده فروشان، ذبح حضرت اسماعیل ع ، مجلسی در کلیسا ،لیلی و مجنون،شیخ صنعان و دختر ترسا می باشد که به روش  تمپرای تخم مرغی و  آبرنگی اجرا گردیده اند

گفتنی است خانه تاریخی حکیم باشی یکی از کم نظیر ترین خانه های تاریخی دوره قاجار در کاشان است که دارای تزئینات زیبای نقاشی دیواری  می باشد . این خانه در خیابان فاضل نراقی و نزدیک مسجد و مدرسه آقا بزرگ قرار دارد و مساحت آن حدود 2400 مترمربع می باشد.

مالک اصلی آن شخصی بنام میرزا ابوالفضل خان حکیم باشی از معروف ترین اطبای دربار ناصر الدین شاه قاجار بوده است.

این خانه مشتمل بر پنج  حیاط، اندرونی، بیرونی، خدمه، باربند و طویله بوده و تزئینات متنوع و زیبایی از قبیل  آیینه کاری .گچبری و نقاشی های زیبا و کم نظیر در آن بکار رفته است.

میرزا عبدالوهاب غفاری فرزند میرزا محمود خان غفاری ملقب به احتساب الملک و پسر عموی کمال الملک از شاگردان میرزا ابوالفضل خان حکیم باشی و جزء 40 تن از افراد اعزامی جهت تحصیل به فرنگ بوده که پس از بازگشت و فراغت از تحصیل در علم طب به فعالیت پرداخته  و بنابر سیره خانوادگی به نقاشی نیز اشتغال داشته است. میرزا عبدالوهاب در گل و مرغ و چهره پردازی قلمی توانمند داشته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.