مدرس گردشگری، تشریفات و مذاکره


 
نشریه الکترونیک جهان گردش- لازم است ابتدا بطور اجمال تعریفی ازگردشگری داشته باشیم.
سه مؤلفه مهم تعریف “گردشگری”
هدف از سفر(تفریح، زیارت، دیدار فامیل و …)
مدت سفر(کمتر ازیک سال متوالی )
مکان سفر( مکانی خارج از محیط معمول )
بنا بر این گردشگری عبارت اند از:
مجموعه فعالیت های افرادی که به مکان هایی خارج از محل زندگی و کار خود به قصد تفریح ، استراحت، زیارت و انجام اموردیگر مسافرت می کنند وکمتر از یک سال متوالی در آن مکان باشند .
در تعریف گردشگری  
باید دقت شودکه هردو بعد  تقاضا ( گردشگر) و عرضه ( مقصد و ساکنان) موردتعریف قرار گیرند.
تعریف گردشگری با تاکید بر بعد تقاضا
مجموعه کارهایی است که فرد در مسافرت و در مکانی خارج از محیط معمول خود برای کمتر از یک سال متوالی و با هدف تفریح، دیدار فامیل، زیارت، و یا فعالیت های دیگر انجام می دهد. ( البته این  فعالیت ها به قصد کسب درآمد در منطقه مورد بازدید انجام نمی شود. )  UNWTO))
 
 
تعریف گردشگری با تاکید بر بعد عرضه
گردشگری مجموعه کسب و کارها یی است که به طور مستقیم کالا و خدماتی را برای فعالیت های تفریحی در خارج از محیط زندگی روزمره فراهم می کند ( اسمیت)
تعریف گردشگری با تاکید بر دیدگاه تعاملی عرضه و تقاضا
مجموعه ای از فرایند ها، فعالیت ها و ستانده های خروجی از تعامل و ارتباط بین گردشگران،عرضه کنندگان خدمات و محصولات  (گردشگری، دولت، جامعه میزبان و محیط پیرامونی) می دانند که گردشگران را جذب کرده و پذیرای آنها می باشند ( گولندر و ریچی)
قبل از اینکه در رابطه با ظرفیت های گردشگری استان توضیح داده شود، لازم است  به تفاوت منابع و جاذبه ها، اشاره ای داشته باشیم. در ایجاد منابع گردشگری، انسان نقشی نداشته است و زیبایی ماهوی این آثار موجب جذب گردشگر می شود. منابع گردشگری فی نفسه منفعت اقتصادی را برای  استان، و کشور به وجود نمی آورند و بدون مدیریت و برنامه ریزی مورد استفاده قرار می گیرند.
جاذبه ها و محصول گردشگری شامل آن دسته از منابعی می گردند که با دخالت انسان و با استفاده از نهاده های مدیریتی، سرمایه و تکنولوژی موجب منافع اقتصادی می گردند و فرایند استفاده از آنها نظام مند و کنترل شده انجام می پذیرد . در این معنا، مفهوم جاذبه و محصول گردشگری مترادف یکدیگر هستند.
به هر حال، جاذبه های گردشگری یک استان زمینه اصلی را برای توسعه و پبشرفت فعالیت های گردشگری فراهم می آورند، در واقع جاذبه ها، اصلی ترین عنصر تشکیل دهنده محصول گردشگری هستند که به آن شکل و محتوا می بخشند.
 استان  بوشهر، دارای ظرفیت های گوناگون ( طبیعی، تاریخی، فرهنگی( ملموس و غیر ملموس)  و زیست محیطی)، بسیار با ارزشی می باشد. اما به زیر ساخته های گردشگری استان چندان توجهی نشده است.
به لحاظ محدودیت درج مطالب، فقط  به نام قابلیت­های گردشگری استان بسنده می کنیم
شهرستان بوشهر:
بافت تاریخی بوشهر، موزه خلیج فارس بوشهر، موزه تجارت دریانوردی بوشهر، موزه مردم شناسی بوشهر، موزه پزشکی خلیج فارس، قلعه ریشهر،جزایره خارک، خارگو و سواحل دریا و …
شهرستان دشتستان:
کاروانسرای مشیرالملک (ثبت شده در یوسنکو)، گور دختر و کوشک اردشیر در بخش تنگ ارم، کاخ هخامنشی بردک سیا، کاخ هخامنشی  چرخاب، و غار چهل خانه، کاروانسرای دالکی ، وجود نخلستان های سر سبز و وسیع و …
شهرستان کنگان :
بندرتاریخی سیراف، قلعه نصوری، گوردخمه های سیراف، آثار مسجد سیراف، خانه وایت هاوس، دستکنده های سیراف، موزه سیراف، سواحل دریا و …
 شهرستان تنگستان:
موزه شهید رئیسعلی دلواری،  قلعه زائر خضر خان (قلعه کلات)، منطقه حفاظت شده خائیز و چند چشمه آبگرم، نوار ساحلی و…
 شهرستان دشتی :
قلعه محمد خان دشتی،  کلات مند، عمارت شیرینه، کوه نمکی و شکارگاه کوه مند لاور ساحلی و…
شهرستان دیر:
مسجد بردستان، قلعه برستان، مناطق حفاظت شده جزایر نخیلو، ام الگرم، تهمادو وخان،  گنبد نمکی، سواحل دریا و…
شهرستان عسلویه:
منطقه ویژه اقتصادی انرزی پارس جنوبی، آسیاب های آبی بندو، سد بندو، قلعه شیخ کنعانی، خلیج نایبند، منطقه حفاظت شده نایبند و جنگل های حرا ( مانگرو)، سواحل دریا  و…
شهرستان گناوه:
غار تو دیو، تل گنبد، آتشکده باباکلو، پناه گاه صخره ای مال قائد و  جزایر میر مهنا و  جنوبی، برج  و حسینیه خان، سواحل دریا و…
شهرستان دیلم:
محوطه باستانی  سی نیز( شی نیز)، شهر تاریخی  مهریان، قلعه حصار، قلعه خان لیراوی بندر حماد، سواحل دریا و …

شهرستان جم:
حمام قاجاریه، کوه پدری، سد های گلو کلات و دایو، رشته قنات قره چنار، تپه چگاسه و…
همچنین استان بوشهر، از نظر جاذبه های فرهنگی ملموس و غیر ملموس نیز بسیار غنی می باشد،  مهمان نوازی مردم استان بوشهر،  عزاداری و سینه زنی،  شروه خوانی، انواع صنایع دستی استان، موسیقی  محلی، خیام خوانی، غذاهای محلی و ده ها مورد دیگر.
ü   و یژگی های خاص گردشگری استان در مقایسه با دیگر نقاط کشور .
وجود شرایط آب وهوای متمایز برای حدود 5 ماه از سال که در این مدت می توان نسبت به اجرای انواع رویدادهای فرهنگی، هنری ورزشی،کنفراس ها، سمینار ها و برپایی نمایشگاه ها  اقدام و گردشگران و عالاقمندان به کارهای فرهنگی، هنری  و اقتصادی  و تفریحی را به استان جذب نمود.
·       وجود سواحل گسترده و قابل استفاده در سطح استان در زیر بخش گردشگری ساحلی و دریایی( البته در صورت ایجاد زیر ساخت های مربوطه)
·       امکان برگزاری انواع  مسابقات ورزشی ساحلی و دریایی
·       ترتیب تورهای دریایی به منظور بازدید از نحوه صید میگو( اگر در این زمینه سرمایه گذاری  بعمل آید. گردشگران زیادی متقاضی شرکت در این برنامه ها هستند) شهر شیراز در همسایگی استان بوشهر داری حدود دو میلیون جمعیت است . همچنین اگر تبلیغات  و بازاریابی مناسبی انجام شود از تهران و دیگران استان های کشور وحتی شهروندان استان از این برنامه استقبال خواهند کرد
·       ترتیب گشت های دریایی در تمامی فصول
·       وجود مراکز خرید در استان،  (بوشهر، گناوه، دیلم، دلوار و نخل تقی و…)
وجود بستر گردشگری صنعتی به دلیل و جود صنایع نفت و گاز و تاسیسات مربوط در استان خصوصا در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی  و جزیره خارک
 
·        وجود نخلستان های سر سبز وسیع در سطح استان و خصوصا نخلستان های متراکم در شهرستان دشتستان و بویژه بخش های آبپخش ، سعدآباد و مرکزی
·       امکان برقراری تور های دریایی بین جزایر حفاظت شده و جنگل های حرا، با هماهگی و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست.
§       وجود محوطه های باستانی قابل مطالعه ، پژوهش و کاوش، در جای جای استان به ویژه در کرانه‌ها و پس کرانه‌های خلیج فارس
اگر به زیر ساخت های مورد نیاز و ظرفیت های مشروحه بالا توجه جدی بعمل آید. استان بوشهر می تواند به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور تبدیل شود.


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.