اصفهان

نشریه الکترونیک جهان گردش_ منصور خادم خراسانی استاد پیشکسوت و کارشناس مرمت و تزئینات در زمینه نقاشی و لایه چینی متولد سال ۱۳۳۹ خورشیدی در اصفهان است.
استاد ایشان، استاد یسایی شاجانیان در زمینه هنر نقاشی ایرانی بوده است.
او در سال ۱۳۴۵ وارد هنرستان هنرهای زیبای اصفهان شد و زیر نظر مرحوم استاد یسایی شاجانیان به فراگیری هنر نقاشی ایرانی ( مینیاتور ) پرداخت.
وی از سال ۱۳۶۲ در ( اداره کل میراث فرهنگی اصفهان ) به عنوان استاد کار تعمیرات بدنه، استخدام شد ودر آثار و ابنیه تاریخی اصفهان و دیگر شهرهای ایران مشغول به مرمت و احیای نقاشی های دیواری شد.
منصور خادم خراسانی در سال ۱۳۶۳ به دانشگاه هنر اصفهان وارد و در سال ۱۳۶۸ در رشته صنایع دستی فارغ التحصیل شد.
این استاد گرانمایه طی ۲۳ سال خدمت در سازمان میراث فرهنگی از شاگردی و کسب تجربه شروع کرد تا به استادی رسید. تبحر ایشان در نقاشی مکتب اصفهان باعث شد تا مرمت اغلب نقاشی های عمارت های دولتخانه ی صفوی بویژه کاخ موزه چهلستون به او سپرده شود.

استاد خراسانی از سال ۱۳۷۹ شیوه ای جدید در خط نگاری ابداع کرد و پس از آن آثار متعددی در این شیوه با تکنیک « لایه چینی » به وجود آورد. استاد این خط نگاره ها را « ماه نشان » می نامند.

لایه چینی یکی از روشهای تزیینی معمول در دوران صفویه بوده که کاربرد فراوانی در آستین ابنیه و کاخ های آن دوره داشته ، ولی این هنر متاسفانه اکنون دیگر به دست فراموشی سپرده شده است.
استاد خراسانی با احیای این روش و آموزش آن به برخی از همکاران و علاقمندان، در راستای حفظ و حراست از هنرهای تزیینی اصیل و سنتی ایرانی گامی در خور و شایان تحسین برداشته است.
منبع ؛ معماران و مرمتگران سنتی اصفهان ، تالیفات سید مهدی سجادی نائینی ، صفحه ۳۳۱-۳۳۲
گردآوری و ارسال از
لیلا کریمی نسب
کارشناس ارشد پژوهش هنر و راهنمای فرهنگی


@atrin_travel13
پژوهش هنر

مطالعات هنر
گردشگری فرهنگی
منصور خادم خراسانی
لایه چینی اصفهان
لایه چینی خراسانی
لایه چینی ابداعات
ابداعات
ماهنشان
ماه نشان
artsearchinh
artstudy
art
calturaltourism

@faalanegardeshgari

@jahanegardesh

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.