جمعی از دوستداران میراث فرهنگی و طبیعتگردی شهرستان فریمان در تاریخ سیزدهم و چهاردهم آذرماه ۱۴۰۱  در یک تور یک روزه با حضور  در جمع اهالی خونگرم و مهربان دیار عرفان و علم و شعر؛ از آثار تاریخی و چشم اندازهای جغرافیایی شهرستان تربت حیدریه (مزار بی بی طلحه و مزار منور پدر عطار؛ شهر کدکن بومگردی و مسجد سنگی و باغ مزار…)بازدید کردند. صادقی یونسی پژوهشگر جغرافیا، شهرستان تربت حیدریه را دیار طلای سرخ و سفید نامید که در دل خود شهر ملی ابریشم کشی و بام خراسان رضوی کدکن و سرد شهر_شهر زیبای نسر و کاروانسراها و آبشارها و مزارها و صنایع دستی بی نظیر…جای داده است.


وی  با اشاره به برخی پدیده های جغرافیایی شامل غار، کویر و قلل مرتفع   از این منطقه به عنوان بهشت طبیعتگردان و کوه نوردان نام برد و گفت: سنگ نگاره ها کدکن و درختان با عمر بالای رقیچه و سفالینه ها هرکدام خودش می تواند موضوع یک تحقیق و پژوهش و کاوش دانشگاهی باشد.
اما بدون شک رودمعجن و  مناطق گردشگری و آب انبارهای تاریخی جاذبه های دیگری برای دوست داران میراث فرهنگی این کهن دیار از دیگر جاذبه های دیدنی این دیار است..
اما خرده فرهنگ ها و فرهنگ عامه و گویش ها خود دنیایی از معنا و معرفت و نمادهای گذشتگان این خطه از ایران زمین است.
آنچه در محلات تاریخی شهر کدکن گردشگران را شگفت زده خواهد کرد.


همزیستی  مسالمت آمیز چند شغال با بومیان است.
بازدید جمعی از دوستداران میراث فرهنگی و جمعی از مدرسین و پیشکسوتان  دانشگاه پیام نور و آزاد اسلامی فریمان از “پایتخت فرت بافی ایران” در روستای پشته از توابع تایباد بازدید کردند.
صادقی یونسی پیشکسوت دانشگاه پیام نور فریمان و مدرس سابق گروه جغرافیایی دانشگاه پیام نور که سرپرستی این گروه را عهده دار بود گفت :
در تاریخ دهم و یازدهم  آذر ماه ۱۴۰۱ جمعی از ایثارگران دوستدار میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی؛ به منظور آشنایی با پایتخت فرت بافی ایران‌ از روستای پشته بازدید کردند.


در این بازدید عبدالکریم شیخ جامی هنرمند کارآفرین تایبادی با بیان اینکه روستای کوهپایه ای و تاریخی وگردشگری پشته، پایتخت فرت بافی ایران است، افزود: بیش از اشتغال صد خانوار در این  روستا به شغل سنتی فرت بافی فعالیت دارند.
این کار آفرین روستایی می گوید: امیدواریم با توسعه ترکیبی دست بافته ها و معرفی محصولات  فرت بافی در این روسنا، شاهد رونق روزافزون کیفیت زندگی اهالی باشیم.
صلاح الدین شیخ جامی “مدیر بومگردی درجه روستای پشته” افزود:  بیش  از پانصد خانوار در این  روستا به شغل سنتی فرت بافی اشتعال دارند.
مدیر بومگردی درجه روستای پشته” افزود: در خصوص دستکندهای بی نظیر روستای پشته بنام سمب وجود دارد که زیستگاه انسانهای اولیه بوده است .
وی به واژه ” سوراخ وسم” در گویش خراسانی اشاره کرد و افرود: شهرستان  تایباد و روستای گردشگری پشته از روستاهای منحصر به فردی است، که دست کنده های اولیه بشری در دل کوه های آن وجود دارد.
وی می افزاید: دستکندها بنام سم و محلی های که حیوانات در آن زندگی می کردند را سوراخ می نامیدند . که اصطلاح سوراخ سمبه در مناطق ما هنوز هم بین مردم رد و بدل می شود.


لازم به ذکر است این گروه علمی و گردشگر خراسانی که از نقاط تاریخی و سنتی متعدد کشور بازدید می کنند ، پس از بازدید از این روستای گردشگری ، در مسیر از بومگردی شهر جنگل و آس بادهای شهر نشتیفان و مسجد ملک زوزن  شهر “قاسم آباد” نیز بازدید کردند.
قابل ذکر است روستای پشته حدود هزار خانوار جمعیت دارد.
این گزارش حاکیست در پایان این بازدید از سوی خانم دکتر اکرم سلاطینی اسلامیه، هدیه ای برای مدیران بومگردی (پوریعقوبی؛ خانم صادقی؛ صلاح الدین شیخ جامی ) تقدیم شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.