گزارش از حسن صادقی یونسی مدرس و پژوهشگر میراث فرهنگی و گردشگری


نشریه الکترونیک جهان گردش-حضور پررنگ تر بخش خصوصی و تنوع بخشی به صنایع دستی گامی بسوی توسعه پایدار گردشگری شهرستان فریمان”
قسمت اول:
🌍در تاریخ ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۲،ژئو تیم(فریمان شناسی)متشکل از آقایان:
۱_ استادحسن صادقی یونسی
۲_ مهندس صادق توکلی فریمانی
۳سیدعلی خوشحال ۴رضا مداح فریمانی
ضمن بازدید از پدیده های جغرافیایی و آثارتاریخی شامل:
۱قلعه باقر آباد  دهستان سنگ بست ۲حمام تاریخی قلعه باقر آباد 
۳برج های تاریخ روستاهای مسیر هدایت آباد تا بزجانی و قنوات ۴دستکندهای سکونتگاهی و نیز با مصارف دامداری برخی روستاهای دهستان سنگ بست
۵تپه طلایی و محوطه های باستانی ۶تفرجگاه تنگل مراغه
۷معادن روستای بزجانی و امکانات بهداشتی و عبادی و …روستا ۸گلخانه ها و پرورش سنتی دام…
ارتفاعات بسیار زیبای هزار دره(bad land)
9_توجه به باغات و تنوع زیستی و جانوری
با عنایت به وضعیت دموگرافیکی شهرستان فریما ن و شهرستان هامجاور و دسترسی به راه آهن و فرودگاه و جاده بین المللی… امیدواریم با بهسازی و ساماندهی امکانات زیر ساختی(بطور مثال جاده فرهادگرد به قنداب و مراغه) شاهد رونق گردشگری در حوزه های سلامت، گردشگری روستایی،اکوتوریسم و ژئو توریسم و فسیل گردشی باشیم.
نگین درخشان و روستای تاریخی باقرآباد را شاید معمرین با ورثه مالک قلعه بتوانند برای نسل های آینده حفظ نمایند.

قسمت دوم:
🟡پیشنهادات:
الفتقویت گردشگری سلامت* توجه بیشتر به اماکنی چون آب گرم شاهان ب برگزاری تورهای مشترک با شهرهای تربت جام و تایباد و سرخس
جتوجه بیشتر به دست بافته ها و… کارچوب،منبت کاری،خطاطی و نقاشی و … بجهت درآمدزایی و هم تنوع… داستفاده از توانمندی های قومی و مشخصه های آن از بعد فرهنگ(مثلا گردشگری غذا)و نوع پوشش…
هبرگزاری کاروان های بازدید از پیشرفت صنایع و آثار تاریخی… و تاثیر مثبت بر گردشگران ،دنیای امروز دنیای ارتباطات است.خوش برخوردی با گردشگران از ابتدای ورود به شهرستان  تا خروج آنان ….
زگردشگر هرجای شهرستان وارد می شود باید ادب،اخلاق و مهمانوازی ایرانیان(بخصوص فریمانی ها را ) ببیند. حباید هرکس بسته به بضاعت دهکده، دهستان و بخش و شهرستان را از جمله زیبایی های فرهنگی و باستانی و طبیعت مان را معرفی کند.
طبا حفظ این اماکن تاریخی و …، می توان گذشته، فرهنگ، فکر،زندگی و معماری ایرانی را به دیگران معرفی کرد. یاز تبدیل کاروانسرای شهر فریمان برای جذب گردشگر و آماده سازی آن جهت اقامت گردشگران قدردانی می کنیم.وجود بومگردی های روستایی کمک شایانی به جذب گردشگران و
 طولانی شدن اقامت ایشان خواهد نمود.
کپیشنهاد می گردد با کمک دانشگاه های شهرستان بررسی گردد که از چه روشی می توانیم اثرباستانی را حفظ کنیم و هم بجای هزینه کردن برای آنها،درآمدزایی داشته باشیم. لفراموش نکنیم گردشگری برای تحکیم خانواده تاثیر بسزایی دارد.توجه به گردشگری خانوادگی کارپسندیده است.
مبرخی کوچه های شهر و روستای شهرستان ما خود یک میراث فرهنگی است.به تعبیری شهر فریمان یک موزه شهر بی نظیر در کشور محسوب می گردد. ناز زحمات دکتر حسن گیاهی و مهندس بلبلی و خصوصا نماینده محترم جهت توجه به درخواست های دوست داران میراث فرهنگی قدردانی می گردد.ادارات محیط زیست و منابع طبیعی و بخش داران ارجمند و بویژه دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستا که همیشه با روی خوش پذیرای ایده ها و اندیشه ها و نقد و نظرات دوستداران میراث فرهنگی بوده و هستند قدردانی می نماییم.

ج

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.