زهرا راجی

فرهنگ ایرانی مملوء از آئین­ ها، آداب و رسومی است که امروزه تنها بخش­ هایی از آن برای نسل جدید شناخته شده اند و به صورت جمعی اجرایی می­ شوند. شاید جشن نوروز یکی از خوش اقبال ترین آن­ ها باشد که امروزه با تغییرات کمتری به ­واسطۀ نسل­های گوناگون شناخته شده و اجرایی می­شود. این در حالی است که فرهنگ ایرانی در فهرست بلند بالای آیین ها و رسوم خود در موسم بهار، آئین­های شادی­بخش دیگری را نیز جای داده است. آئین وَرف چال، سی­ و ششه، گیاه­آوری، تره ­چینی، چلمو، پنجاه به در و جشن گلِ سرخ از جملۀ این آئین­های شادی­بخش ایرانی اند که امروزه کم­و بیش به دست فراموشی سپرده شده اند. این در حالی است که طی سالیان اخیر سیاست­های افزایش نشاط اجتماعی در راستای کاهش خشونت­های اجتماعی، انحرافات اجتماعی و ارتقاء سلامت جسمی و روانی شهروندان در دستور کار مجموعه هایی چون کارگروه­های اجتماعی، فرهنگی استان­ ها، سازمان صدا و سیما، شهرداری­ ها و….قرار گرفته ­اند.
با آن که اجرای سیاست­های نشاط­بخش توسط نهاد­ها و دستگاه­های اجرایی متولی در بردارندۀ برنامه های ارزندۀ آموزشی-تفریحی با بن­مایۀ فرهنگی، مذهبی و… است؛ غفلت از آئین­های نشاط بخش­ ایرانی در آن در جای بحث دارد. بازنمایی آیین های نشاط­ بخش ایرانی-اسلامی بازنمایی غنای فرهنگی یک ملّت و مایۀ تفاخر ملی و حس تعلق به مکان است. مولفه هایی که در پیشبرد و توسعۀ اهداف یک کشور تأثیرگذاری شایان توجّهی دارند. مضاف بر آن که این آیین ها از ظرفیت های مثال زدنی و کم نظیری در سایر سیاست­ ها چون توسعۀ گردشگری فرهنگی، گردشگری آیینی یا مناسبتی در کشور دارند. در ادامه به جهت روشن­تر شدن مبحث آئین­های نشاط­بخش، به­شماری از آئین­های شادی­ بخش بهاره اشاره می شود:
1. آئین ورف چال آیینی است که مردمان خطۀ نیاک و اسک آن را به­ نیتی نیکو در میانۀ بهار و همزمان با آب شدن برف­های مناطق کوهپایه ای دماوند اجرا می­ کنند.چنان که از اطلاعات کتب و پژوهش­ های مربوطه استنباط می ­شود، این آئین به دورۀ ‘ آل بویه ‘ در طبرستان باز می­ گردد. اهالی روستای اسک بر اساس یک رسم و سنت قدیمی در منطقه اسک وش با جدا کردن تکه های برف و حمل آن حدود یک کیلومتر به سمت گودالی که حدود ۱۰ متر عمق و یک متر پهنا دارد، گودال را پر از برف می کنند و بر این عقیده اند آب این گودال در فصل گرم سال برای رهگذران و حیوانات منطقه قابل استفاده است. آئین سنتی ورف چال یک دهۀ پیش در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است با این حال جای خالی اجرای آن در سیاست­ های نشاط اجتماعی به چشم می­ خورد.
2. جشن گیاه­ آوری آیینی طبیعت­ مدار که در گذر زمان به دست فراموشی سپرده شده است. پیشینیانِ ما دومین روز از اردیبهشت ماه را بهانه ای برای گرامیداشت طبیعت می پنداشتند و ضمن گشت­ و گذار و طبیعت به گردآوری گیاهان دارویی از دل طبیعت می پرداختند. در این روز احترام به طبیعت چنان در اذهان افراد نهادینه شده بود که در گردآوری گیاهان با دقت بسیار عمل می کردند تا به بقای طبیعت لطمه وارد نشود(خبرگزاری مستقل محیط­ زیست، 1392 به نقل از شایسته­ رخ، 1400: 67). روزی که حال در تقویم رسمی ایران به نام روز زمین پاک نامگذاری شده است.
3. تره­ چینی(۱) آئینی که در پانزدهمین روز از اردیبهشت­ ماه در اردبیل برگزار می شده است. این روز که در میان مردمان اردبیل به چهل و پنجم نیز شهرت داشته صرف تره چینی از دل صحرا می شده.این آئین که با شادی و پایکوبی همراه بوده است را می­توان از آیین های پر­طرفدار زنانه میان مردمان اردبیل به شمار آورد(جاوید، 1351 به نقل از شایسته­ رخ، 1400: 67).
4. آئین چلمو آئینی از دل نقاط مرکزی ایران زمین که روز دهم اردیبهشت ماه همراه با جشن، دورهمی و سرود­های محلی برگزار می­شده. در این روز رسم چک و تفأل در میان کرمانی­ها از استقبال کم نظیر برخوردار بوده است و بدین ترتیب اجرا می­شده که صبح روز چهلم زیر درختی سبز، در کوزه ای شی­ای می انداختند و در دل خود نیتی می کردند و روی کوزه را با دستمالی سبز می پوشاندند. هنگام غروب همزمان با دورهم جمع شدن افراد دختر نابالغی مسئول بیرون آوردن شی از کوزه می شده و ریش سپیدی همزمان با بیرون آوردن شیء شعری را برای جمع می­خوانده. افراد نیز بر اساس نیت خود شعر را برای خویش تفسیر و تعبیر می­کردند. پا در­میانی بزرگ­تر­ها در رفع کدورت میان افراد و خیرات از مهم ­ترین آیین های این روز بوده است به طوری که عده­ای هدف از برگزاری این آئین را ضمن شادی و گردش، رفع کدورت­ ها و دادن خیرات می­ دانند.

  1. پنجاه به­در از اصیل ترین آیین های بهاری قزوین که در نوزدهمین روز اردیبهشت ماه{پنجاهمین روز بهار} به پاس بارش ­های بهاری به­ گونه ­ای گسترده اجرا می ­شده. این رسم که پیشتر به مثابۀ آئینی زنانه بوده، امروز در سطح خرد تری میان خانواده ها همچنان در جریان است. به ­طور کلی باید گفت این آئین امروزه با تفاوت­های فاحشی نسبت به گذشته در حال اجرا و برگزاری است و یکی از این تفاوت­های قابل توجه آن است که امروزه این مراسم از حالت زنانۀ خود خارج شده و اجرای ان به تفرجگاه خاصی محدود نمی ­شود(بهرامی، 1393: 439). آیین سپاسگزاری، نذر خوراک و نماز باران از مهم­ترین و قابل توجه ترین رسوم در خلال این آئین کهن بوده است(نوری، 1390: 20 و بهرامی، 1393: 439). به رغم آن­که این آئین با شمارۀ ۱۸۵ در فهرست آثار ملی ایران میراث فرهنگی ناملموس در همایش چابهار در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ به ثبت رسید در برنامه های نشاط اجتماعی دستگاه­ های متولی، برنامه­ ریزی­ های معطوف به گردشگری فرهنگی یا مناسبتی و تولیدات رسانه­ ای از آن نامی به میان نمی آید.
    آیین ها و جشن­ های نامبرده شده تنها عناوین مختصری از فهرست ارزنده و بلند بالای آیین های نشاط­ بخش ایرانیان در موسم بهار است. آن­ گونه که مورد بحث قرار گرفت و مطالعات پیشین نیز تأئید می­کنند، آمیزه ای از فرهنگ ایرانی و آموزه­های اسلامی به غنای هرچه بیشتر این آیین ها منجر شده و مبحث قابل دفاعی را جهت بازنمایی در رسانۀ ملّی، سیاست­های نشاط اجتماعی، طرح­های ملی گردشگری و مباحث آموزشی پیش­ِروی سیاستگذاران و برنامه ریزان اجتماعی می گذارد. امید است سیاستگذاران و برنامه ریزان اجتماعی با عنایت به اهمیت بازنمایی این آئین­ ها، آن­ها را در راستای افزایش رفاه ذهنی، افزایش نشاط اجتماعی و تفاخر به فرهنگ ایرانی-اسلامی در قالب­ های متفاوتی چون تولیدات رسانه ­ای، برگزاری همایش­ ها، نشست­ ها، مطالعات علمی و….به­ کار بندند.
    منابع:

بهرامی، فرشته(1393). پنجاه به در. دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران. ج دوم، تهران: مرکز دایرۀ معارف بزرگ اسلامی.
شایسته رخ، الهه(1400). ائین های شادی بخش در فرهنگ مردم ایران. مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
نوری، مریم(1390). پنجاه به در آئین آب خواهی قزوینی ها. روزنامه جام جم.ش3124
 

۱- گفتنی است که مقصود از تره به­ طور کلی کلیۀ سبزیجات و گیاهان خوردنی  است که در دل صحرا و کوه می­روئیده.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.