بتازگی شهرداری ناحیه بازار تاریخی کاشان با اجرای طرح پویش بازار زیبا و با هدف حفاظت از این میراث ارزشمند، اقدام به نصب موانع فلزی در برخی از ورودی های بازار به منظور جلوگیری از تردد موتورسیکلت کرده است.
به گزارش نشریه الکترونیک جهان گردش از جمله این ورودی ها ، ورودی مسگرها،
ورودی ضرابخانه، ورودی حاج سید حسین صباغ،ورودی ایت ا.. مدنی، ورودی طمقاچیها است.


این اقدام شهرداری بازار تاریخی کاشان با واکنش برخی از بازاریان قرار گرفته است.
یکی از رسانه های مجازی کاشان با تهیه گزارشی و گفت و گو چند تن از بازاریان مخالف اجرای این طرح تلویحا اقدام شهرداری ناحیه بازار کاشان را مورد انتقاد قرار داده است.

این گزارش با واکنش برخی از فعالان میراث فرهنگی و علاقه مندان به حفظ بافت تاریخی بازار و به اجرا در آمدن استاندارد های لازم برای کمک به ثبت جهانی آن، قرار گرفته است.
حسین ذاکری کارشناس ارشد میراث فرهنگی و مدیر گروه واتساپی ترنم سیلک از انتشار این گزارش انتقاد کرده و نوشته است:
با احترام و ادب گزارش کذب، دور از انصاف و مضر صفحه‌ی اهل کاشانم. در همین حد بگم ک اعتماد و دیدگاهم ب شخصه از صفحه‌ی اهل کاشانم و تیم اهل کاشانم عوض شد و برای بنده محرز گردید ک خوراک رسانه ای، خبر، دیده شدن و جذب بازدید و کامنت خیلی مهم تر از شهر و منفعت شهری و تاریخ و فرهنگی این دیار است. متاسفم ک هنوز اصل بالانس دیدگاهی، صداقت و همه جانبه گری را رعایت نمیکنید. نه ورودیه ای بسته شده، نه جلوی راه مردم بسته شده، نه جلوی بارگیری بسته شده . نظر چهار کاسب منفعت طلب موتوری را نظر کل هزار کسبه بازار جلوه ندهید.

حالا یه بیشعوری روی بیشعور بودنش اصرار داشته اومده موتورشو خابونده با کلی قر و فر از داخل ورودی ویلچر موتور اورده داخل، این دیگه مشکل از طرح نیست و چیزی نیست توی بوق و کرنا کنید گزارش بگیرید.
کدوم بازاری بوده نتونسته از بازار بیاد تو با زن و بچش، کدوم بازاری میگه درهای بازارو بستن قفل کردن، چیچی دارید میگید.
چرا انقدر شانتاژ درست میکنید، چرا ی نفر ک داره کار میکنه یک کاری ک داره ب شهرم سود میرسونه رو برعکس جلوه میدید میخواید جلوشو بگیرید.
میخواید چیکار کنید، میخواید با این گزارش این دالهارو بکنید بندازید دور قفلاشو باز کنید؟
خیالتون اون موقع راحت میشه؟

ترو بقران دین کارهارو نکنید
برای همینشم کل خون دل خورده شده، کلی جرو بحث شده، کلی جلسه گذاشته شده، کلی زحمن کشیده شده.
با این گزارش ها میخواید بازار رو سامان بدین؟

با این گزارش ها میخواین بازار رو ثبت جهانی کنیم مثل تبریز؟

ناراحتم خیلی ناراحت.

وی همچنین ناراحتی خود را از پخش این گزارش در یک پیام صوتی منتشر کرده است.
از سوی دیگر شهردار بازار کاشان در یادداشتی که در گروه ترنم سیلک آمده می نویسد:
باسلام و عرض ادب خدمت همه بزرگواران گروه، احتراما به استحضار می رساند، چندماهی است که بنده مسئولیت شهردار ناحیه بازار را بعهده گرفتم بر اساس خواسته و درخواست شما خوبان شهروند، کسبه، مسافر، گردشگر و دلسوزان حفظ و نگهداری آثار تاریخی کاشان، پویش بازار زیبا را الگو و هدف نهایی برنامه های شهرداری بازار قرار دادم و بر اساس همین عنوان و هدف، تمام تلاش های خود و همکاران گرامی ام را در به نتیجه رساندن این هدف، مدیریت کردم…ابتدا در تاریخ ۲۳ دیماه از کمیسیون محترم خدمات شهری شورای محترم اسلامی شهر کاشان به شماره ۴۸۸۵ اخذ مصوبه لازم را انجام و پس از ابلاغ، عملیات اجرایی مسدود کردن ورودی های بازار به جهت جلوگیری از تردد موتور سیکلت را آغاز کردم…
شایان ذکر است طرح ترکیبی عنوان شده بدین جهت است که علاوه بر امکان عبور افراد توانیاب و معلول از این ورودی ها و سهولت عبور و مرور عابران پیاده، تردد دارندگان چهارچرخ برای حمل بار امکان پذیر است، ولی از عبور موتورسیکلت جلوگیری می شود.
اگر از نزدیک ورودی های مهم مسدود شده را ملاحظه نمایید، به وضوح خواهید دید که بهترین طرح برای خدمت رسانی صحیح و اصولی کسب و کارهای داخل بازار و تردد بازاریان و خریداران، اجرا شده است..
در مورد کلید هم به اگاهی می رساند، بر اساس مشاهده دوربین های مداربسته بازار، باربر حامل بار و چهارچرخ، خودش بعد از توقف کوتاه در پشت ورودی، از کلید دار، کلید را تحویل می‌گیرد و درب را باز می‌کند و چهارچرخ را عبور می‌دهد و دوباره درب را بسته و کلید را تحویل کلید دار می‌دهد…یعنی اصلا دردسری برای کسبه ندارد، چون باربر صد در صد کار را خودش انجام می‌دهد و شکایتی ندارد.
و اما آن دسته از کسبه ای که قصد دارند در روزهای تعطیل یا ساعت غیر باز بودن بازار، باری را جابه جا کنند، کلید تحویل شان است و توسط باربر این امکان برایشان میسر است… خدا را گواه که معترضین این طرح، فقط و فقط افرادی هستند که با موتور سیکلت خودشان می‌خواهند وارد بازار شوند و در جلوی مغازه های خودشان در عرض کم بازار، موتور پارک کنند..
در پایان همانطور که همه شما خوبان، درخواست پویش بازار زیبا را از بنده، بعنوان خادم و مسئول شهرداری ناحیه بازار داشتید…حالا نوبت شماهاست که حمایت های همه جانبه برای تداوم این اقدامات را انجام و آرزوی داشتن بازاری زیبا و جهانی برای شهرمان کاشان را به عرصه نمایش بگذارید.

جواد جلالیمشاهده نوشته ها

اینجانب جواد جلالی دارای مدرک کارشناسی مدیریت دولتی متولد سال 1336 ایران- خمین ساکن استانهای مختلف ایران با مسئولیت های فرهنگی و هنری، اجتماعی و اطلاع رسانی سکونت فعلی: کاشان مدیر بازنشسته ایرنا، روزنامه نگار، خبرنگار، فعال فرهنگی و هنری، گردشگری، عکاس، مستند ساز، صاحب امتیاز و مدیرمسئول سابق نشریه دیار آشنا و مدیر مسئول نشریه الکترونیک جهان گردش و مدیر پیج معرفی فعالان صنعت گردشگری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.