در این مقاله به معرفی آبشار مجن شاهرود می‌پردازیم. با سفر به این آبشار از خنکای این منطقه در بهار و تابستان نهایت لذت را خواهید برد و با یکی‌دیگر از آبشارهای ایران آشنا می‌شوید. اگر به ورزش‌های خاص نظیر صخره‌نوردی یا یخ‌نوردی علاقه‌مندید، آبشار مجن گزینه‌ مناسبی برای شما است. مسیر دسترسی بسیار زیبا و هیجان‌انگیز، در اطراف آبشار امکانات اقامتی و رفاهی کامل، همه لحظات خوشی را برایتان می‌سازد.

به گزارش نشریه الکترونیک جهان گردش به نقل از ایران هتل- آبشار ناشناخته و زیبای مجن را در 35 کیلومتری شمال‌غرب شاهرود و در شهر مُجِن پیدا خواهید کرد. آبشاری با ارتفاع 12 متری که در دل دو صخره بزرگ در جایی به نام تنگه مجن واقع شده است. آبشار در فضایی باریک و غار مانند محصور می‌باشد.
این آبشار از چشمه‌های بالای تنگه مجن سرچشمه گرفته و متشکل از چندین آبشار کوچک و بزرگ است. باتوجه به صخره‌ای بودن تنگه، این‌طور تصور می‌شود که آبشارها به‌صورت طبقاتی روی‌هم هستند.
به‌طور کامل تعدادی از این آبشارها در دل کوه قرار داشته و امکان دیدن آن‌ها بدون تجهیزات خاص کوه‌نوردی و صخره‌نوردی وجود ندارد. اصلی‌ترین بخش آبشار مجن، آبشار اول بوده که با پیاده‌روی در میان دره و گذر از رود، به آن می‌رسید و از زیبایی‌هایش بهره‌مند خواهید شد.
مسیرهای دسترسی به آبشار مجن

آبشار مجن از جاهای دیدنی سمنان می‌باشد؛ از این رو جهت بازدید از آن، ابتدا باید راهی این استان شوید. در مسیر شاهرود به بسطام راه آسفالته عریضی پس از ۱٫۸ کیلومتر در سمت چپ مشاهده خواهید کرد که مسیر روستای مجن می‌باشد. پس از پیمودن ۳۱٫۵ کیلومتر در این مسیر، به روستای مجن خواهید رسید.

از روستا تا آبشار ۱۲٫۵ کیلومتر راه بوده که ۱۰ کیلومتر این مسیر خاکی می‌باشد؛ اما جاده‌ی خاکی مناسبی است و انواع وسایل نقلیه امکان تردد دارند. پارکینگ آبشار در انتهای این جاده‌ی خاکی در کنار آبشار واقع ‌شده است. پس از طی چند متر پیاده‌روی درون آب سرد به زیر آبشار می‌روید.

بهار و به‌ ویژه فصل تابستان بهترین فصل سفر به آبشار مجن است. آب‌وهوای دلپذیر و زیبایی تمام‌نشدنی آبشار در این فصول از شما پذیرایی خواهند کرد. توجه کنید که آبشار مجن در فصل‌های پاییز و زمستان، دارای آب و هوایی سرد و گاهی نیز یخ‌بندان می‌باشد.
هنگام بازدید از آبشار مجن چه لوازمی همراه خود داشته باشیم؟

از آنجایی که گردشگری بی‌نظیری می‌خواهید داشته باشید، به تجهیزات ضروری نیز دقت کرده تا بتوانید حداکثر استفاده را در این طبیعت بکر ببرید؛
در ابتدای مسیر اتومبیل را پارک کرده و پس از آن پیمایشی ۴ الی ۵ ساعته خواهید داشت. در این مسیر آب تنی خواهید کرد، از موقعیت گردشگری این بخش بهره‌مند خواهید شد و از فضای دل‌انگیز لذت می‌برید.
کفش مناسب صخره‌نوردی اولین چیزی است که باید با خود به همراه داشته باشید! هرچند قرار نیست صخره‌نوردی کنید، با این حال مسیر پیش روی شما تا رسیدن به آبشار مجن پر از صخره‌های ریز و درشت می‌باشد. چنانچه کفش مناسبی به پا نداشته باشید دچار مشکل خواهید شد. توصیه می‌کنیم برای آب بازی یک صندل ساده نیز داشته باشید.
چنانچه برای بازدید از آبشار مجن فصل تابستان را انتخاب می‌کنید، لازم است فکری به حال آفتاب سوزانی که در طی مسیر با شما همراه خواهد بود کنید. آفتابی که مستقیما به چهره شما می‌نشیند و تا عصر مهمان شما است. کلاه و عینک آفتابی را حتما همراه خود داشته باشید.
بد نیست برای استراحت در کنار صخره‌های زیبای آبشار مجن زمانی را در نظر بگیرید. پس با خود زیرانداز شخصی و همین‌طور فلاکس چای به همراه داشته باشید. برای کودکان این منطقه بسیار هیجان‌انگیز است. پس باید لباس اضافی بیاورید و مقداری مواد غذایی نیز با خود داشته باشید. سفری ارزان اما هیجان‌انگیز قسمت مهمی از بازدید از آبشار مجن است.
تفریحات در آبشار مجن

آبشار مجن مکانی بسیار زیبا و آرامش بخش است که می‌تواند برای یک روز تفریحی عالی باشد. اگر به دنبال یک مکان زیبا برای تفریح هستید، آبشار مجن را فراموش نکنید.
تفریحات آبشار مجن عبارتند از:
پیاده روی در جنگل
شنا در آبشار
پیک نیک
عکاسی
صخره نوردی
کمپینگ
نکات ایمنی هنگام بازدید از آبشار مجن

هنگام بازدید از آبشار مجن، رعایت نکات ایمنی بسیار مهم است. در ادامه برخی از نکات ایمنی را برای شما بیان می‌کنم:
پیاده روی کنید: هنگام نزدیک شدن به آبشار، از مسیرهای پیاده روی استفاده کنید و تلاش کنید به دستورات و توصیه‌های محافظتی عمل نمایید.
حفظ مسافت: از آبشار فاصله ایمنی را رعایت کنید. آبشارها ممکن است ذرات آبی و یا ذرات بزرگتر را به هوا پرتاب کنند که می‌تواند خطرناک باشد.

پوشش مناسب: از لباس‌های مناسب استفاده کنید که می‌تواند شما را از رطوبت محافظت کند و دست و پاها را پوشش دهد تا از لغزندگی جلوگیری شود.
بررسی شرایط هوا: قبل از رفتن به آبشار، شرایط هوایی را بررسی کنید. بارش شدید، سیلاب یا هرگونه شرایط آب و هوایی ناپایدار می‌تواند بازدید را نامناسب و خطرناک کند.
پاسخ به راهنماها: در صورت وجود راهنما به آنها توجه کنید.
همراهی: همیشه از دوستان یا افرادی که همراه هستید، جدا نشوید و همدیگر را در صورت لزوم یاری کنید.
عدم مصرف الکل: در طول بازدید از آبشار، از مصرف الکل یا مواد مخدر اجتناب کنید؛ زیرا می‌تواند توانایی تصمیم‌گیری و حواس شما را کاهش دهد و خطر را افزایش دهد.
همیشه به یاد داشته باشید که امنیت را در اولویت قرار دهید و از دستورات و هشدارهای محافظتی ارائه شده توسط افراد محلی پیروی کنید.
معرفی روستای مجن

مُجِن از روستاهای استان سمنان، شهرستان شاهرود است. پتاسیل‌های متعددی باعث شده‌اند تا در تقسیمات کشور این روستا به شهر تبدیل شود و در حال حاضر با نام شهر مجن از آن یاد می‌شود. هر 4 فصل سال در شهر زیبای مجن به خوبی دیده می‌شود.

فصل رویش گل‌‌های وحشی و گیاهان صحرایی و دارویی بهار است. شرایط جویی کمک کرده تا در این منطقه ریواس، کما، سر شو، گون و زرشک و پونه به خوبی رشد کند. باتوجه به اینکه مجن در دامنه کوه واقع شده است، در فصل زمستان هوا بسیار سرد می‌شود.
از این رو توصیه ما این است که برای مسافرت فصل بهار را انتخاب کنید تا شرایط آب و هوایی مناسب‌تری داشته باشد. بازدید از این جاذبه گردشگری رایگان است و مدت زمان گردش در این منطقه حدودا نصف روز می‌باشد.
جمع‌بندی
شهر شاهرود از زیباترین شهرهای استان سمنان بوده که با سفر به آن از مجموعه‌ای متنوع از جاذبه‌های گردشگری طبیعی می‌توانید بازدید کنید؛ از کوه و کویر گرفته تا آبشار و جنگل. آبشار مجن شاهرود یا تنگه داستان یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی زیبای این شهرستان است که در نزدیکی شهر کوچکی به همین نام قرار دارد. ما در این مقاله به معرفی کامل آبشار مجن پرداختیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.