نویسنده: جواد رجبی مدرس و پژوهشگر حوزه هتلداری
نشریه الکترونیک جهان گردش- پیش از اقدام به ساختن هتل،رستوران،تالار و … باید تمام زیر ساختها و پیش نیازهای بخش های مختلف از طریق کارشناس مخصوص کانسپت مورد نظر بصورت ریز به ریز تعریف و طراحی گردند.
سازه ی هر مجموعه، سازه ای نیست که یک سرمایه گذار بخواهد پس از چند سال نوع متریال و مصالح مصرفی در آن را تغییر بدهد،ساخت، تجهیز و راه اندازی مجموعه ای باید تمام الگوها به نحو احسن رعایت و اجرا گردند، از مهمترین این الگوها باید از الگوهای دیداری و زیبایی شناسی و خدماتی و رفاهی نام ببریم،در ابتدای برنامه ریزی ها نقشه کامل بخشهای مختلف مجموعه به همراه لیست تجهیزات و ادوات آنها و جانمایی تجهیزات در این نقشه ها باید از قبل انجام پذیرد،به همین منظور سرمایه گذار و تیم اجرایی مشاور و مهندسین سازه در ساخت مجموعه باید از مقاوم ترین و شیک ترین نوع مصالح و متریال و در عین حال خوش نقشه ترین پلان برای ساختمان مجموعه استفاده کنند؛باید تمام قسمت های اصلی و سایر قسمتها طوری طراحی شوند که الگوهای دیداری و جذابیت های مجموعه تامین گردد.
از دیگر الگوهای بسیار مهم که باعث منحصر بفرد شدن مجموعه می گردد،رعایت الگوهای حرفه ای و استانداردهای کانسپت مورد نظر می باشد،حتی گزینش پرسنل کارآزموده به خصوص مدیریت کارآمد و نکاتی همچون انتخاب ظروف، لباسهای شکیل و زیبا و … بسیار مهم و تاثیر گذارند.طراحی،دکوراسیون و دیزاین داخلی فقط بخشی از زیبایی های یک مجموعه به حساب می آید.
در رستوران ها مهمترین بخش بعد از تعاریف آیتم های سکشن ها و تجهيزات،رسپی کارد است که به برگه ها و شناسنامه های تعریف شده غذاها و نوشیدنی ها با نوع مواد مصرفی و گرماژ دقیق با دستور تهیه بصورت کامل ذکر شده است، می گویند.
از مهم ترین بخش های در هتلها، می توان به بخش غذا و نوشیدنی (FOOD & BEVERAGE) اشاره کرد که خود قلب یک هتل محسوب میشود و دارای بخش های زیر گروه بسیار زیادی همچون آشپزخانه ها، رستورانهای هتل، تالارهای پذیرایی، کافی شاپ، قنادی و کلیه بخشهای سرویس دهی دیگر در قسمت غذا و نوشیدنی می باشد.
بخش های لاندری (LANDRY)،
تشریفات (FORMALITY)،
فرانت آفیس (FRONT OFFICE) و
رسپشن (RECEPTION)،
سالن های آمفی تئاتر و همایش ها (AMPHITHEATER)،
خانه داری و روم سرویس (ROOM SERVICE) و فضاهای تفریحی و ورزشی از دیگر قسمتهای مهم در هتل ها هستند که هر یک در جلب رضایتمندی میهمانان در هتل نقش بسزایی را ایفا می نمایند.
از پیش نیازهای بسیار مهم در راه اندازی مجموعه ها باید به سیستم های امنیتی(SECURITY) و
شبکه دوربین های مدار بسته (CCTV)،
سیستم های آلارم (ALARM SYSTEM) و
اطفاء حریق (FIRE SUPPRESSION SYSTEM)، سیستم های تهویه (AIR CONDITIONING SYSTEM)،
سیستم گرمایشی و سرمایشی (HEATING AND COOLING SYSTEM)،
شبکه های ارتباطی (LAN SYSTEM)،
سیستم های صوتی و تصویری (AUDIO AND VIDEO SYSTEM) و … اشاره کنیم.
چند نکته طلایی در راه اندازی :
- جداسازی سرمایه جهت سرمایه گذاری از سرمایه شخصی است. 🔅 استفاده از اکیپ اجرایی و مشاور مجرب.
✴️ از روز اول کاشتن شخصی بنام حسابدار.
🔴 تعیین نحوه خرید ترجیحا از تولید کننده ها.
🟠 تشکیل فوریتی یک انبار مرکزی و تعیین تکلیف ورودی و خروجی ها از سازه تا بهره برداری.
🟡 تعیین مدت زمان برای پایان پروژه و شروع بهره برداری.
🟢 و بسیاری از موارد دیگر که در اینجا به اندازه یک اشاره پسنده می کنم.
✅️ فقط خواستم به اون دسته از عزیزانی که قصد راه اندازی مجموعه ای را دارند،بگویم کلیات راه اندازی تا بهره برداری کاری است با دقت بسیار بالا، و حتی اگه از لحاظ مساحت نیز مجموعه ای کوچک باشد،تفاوتی به این دقت و تلاش نخواهد داشت،فقط مقدار آن کم یا زیاد می شود.
🟣 اتاق ها،میز و صندلی ها،اکسسوری ها،چیدمان ها، گل و گلدان ها،رنگ آمیزی،تجهیزات صنعتی و سنتی، نورپردازی و همه و همه این ها به روح و حال بخشیدن هر مجموعه ای کمک می کند،اما کافی نیست،چرا که
روح و حال هر مجموعه به اهالی آن است.
☆ با آرزوی پرنور و پربرکت بودن برای تمام مجموعه ها ☆
بدون دیدگاه