خانه و عکاسخانه ژرژ یونانی یکی از آخرین بناهای بازمانده در آبادان با معماری تلفیقی است؛ بنایی نیمدایره با آجرچین و قوسهای هلالی پنجرههایی رو به خیابان که عصرها مردم برای ظاهر کردن عکسهای خود معمولا روبهروی آتلیه این خانه صف میبستند تا نوبت تحویل فیلمهای نگاتیوشان فرا برسد.
نشریه الکترونیک جهان گردش به نقل از ایسنا- بنایی که تاریخچه آن به توسعه پالایشگاه نفت آبادان و صنعتی شدن این شهر گره خورده و در فهرست آثار ملی ثبت شده در حال حاضر بلاتکلیف مانده و هر چند وقت یکبار نگرانی و صحبت فروش و تخریب آن سر زبانها میافتد.
تخریب یکباره و یا آرامآرام خانههای تاریخی در اثر بیتوجهی به مرمت و قصور در حفظ بناها فهرستی طویل و دردناک است و با وجود زمزمههایی که مبنی بر فروش و تخریب این بنا به گوش میرسد این پرسش مطرح است که سازمان میراث فرهنگی چه تدبیری برای رفع بلاتکلیفی این بنای تاریخی انجام خواهد داد تا قصه نوشدارو بعد از مرگ سهراب برای خانه و عکاسخانه ژرژ یونانی همچون بناهای تاریخی نابود شده تکرار نشود.
مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان در این خصوص به ایسنا گفت: طبق قانون تمام حقوق مالکانه محفوظ است و بناهای تاریخی ملک شخصی حتی در صورت ثبت ملی بودن منع خرید و فروش ندارند.
مالک تسهیلات مرمت بنا را نپذیرفت
سید شمسالدین نوربخشغفاری در عین حال تصریح کرد: تغییر کاربری و فعالیت در بنای تاریخی کمافیالسابق باید در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری باشد.
او خاطرنشان کرد: فروش و تمامی تغییرات بنا زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی و با مشورت آن ها انجام میشود و سرمایهگذار بدون مشورت با کارشناسان نمیتواند کوچکترین تغییری در بنای تاریخی ایجاد کند.
وی متذکر شد: اگر پس از واگذاری بنا خریدار یا سرمایهگذار بدعهدی کند به طور قطع با اقدامات قاطع قانونی مواجه خواهد شد.
نوربخشغفاری با بیان اینکه طبق قانون هزینه مرمت خانههای تاریخی که مالک خصوصی دارند توسط مالک باید تامین شود توضیح داد: یعنی مالک که بهرهبردار است باید کارهای نگهداری و رسیدگی به بنا را انجام دهد.
او با بیان اینکه هویت شهر را فضاهای میراثی مشخص میکنند یادآور شد: بناهای تاریخی گویای تاریخ هستند و باور داریم نباید به آنها آسیب زد و حفظ و نظارت بر آنها در اولویت میراث قرار دارد.
مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان با اشاره به پیشنهاد تسهیلات بانکی به مالک عکاسخانه ژرژ یونانی اظهار کرد: سال گذشته از صندق حفظ و احیای بناهای تاریخی اعتباری را به منظور مرمت و حفظ این بنا در نظر گرفتیم و با مالک این بنا نامهنگاری انجام دادیم اما مالک تسهیلات وام را نپذیرفت.
وی خاطرنشان کرد: ثبت بناهای تاریخی در فهرست آثار ملی محدودیت هایی نظیر ممنوعیت تخریب و ساختوساز، مرمت و تعمیر بنا که باید با نظارت میراث فرهنگی باشد و همچنین تغییر کاربری بنا که باید در محدوده کاربری های مجاز سازمان میراث فرهنگی باشد برای مالکان ایجاد میکند.
توانایی مرمت و حفاظت این بنا را ندارم
همچنین پرویز شوکت مالک خانه و عکاسخانه ژرژ یونانی در خصوص علت فروش این بنای تاریخی گفت: هزینه مرمت و بازسازی این بنای تاریخی زیاد است و دیگر توانایی انجام اقدامات مرمتی و حفاظتی در این بنای تاریخی ندارم.
وی اضافه کرد: باید خریدار یا سرمایهگذاری پیدا شود که هزینههای مرمت، بهرهبرداری و تجهیز عکاسخانه را به عهده بگیرد.
شوکت خاطرنشان کرد: از ابتدای خرید این بنا مجوز تخریبش را هم از شهرداری گرفته بودم اما به دلیل علاقه قلبی به میراث فرهنگی شهر قادر به تخریب آن نبودم.
وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی وامی را برای مرمت پیشنهاد داده بود تصریح کرد: به جز پیشنهاد وام به بنده تا به حال اقدامات مرمتی از جانب خود مسؤولان انجام نشده است.
یادآوری اهمیت و ارزش این بنای تاریخی ضروری است
همچنین احمد امیری یک دوستدار میراث فرهنگی با اشاره به اخبار منتشر شده درباره خرید و فروش خانه و عکاسخانه تاریخی ژرژ یونانی آبادان اظهار کرد: پلاکاردهایی که جلوی ساختمان ژرژ یونانی نصب کردهاند نسبت به تخریب و فروش این خانه هشدار میدهند.
وی گوشزد کرد: اگر طرح و معرفی خریدار یا سرمایهگذار خصوصی برای بهرهبرداری نباشد مرمتی نیز در کار نیست و باید شاهد تخریب تدریجی این اثر ملی باشیم.
این دوستدار میراث فرهنگی تاکید کرد: دغدغههای رسانهها میتواند در این زمینه حساسیت ایجاد کند که هماکنون تنها موضوعی که اهمیت دارد جلوگیری از تخریب اینگونه بناها است.
وی با تاکید بر حفظ خانههای تاریخی و جلوگیری از آسیب رسیدن به بافت ارزشمند تاریخی متذکر شد: لازم است پیش از اینکه این بنا به سرنوشت خانه شکرچیان دچار شود به صورت فوری پیگیر وضعیت بلاتکلیفی آن شویم.
بدون دیدگاه