جواد جلالی

نشریه الکترونیک جهان گردش رسانه ها محور و راهبرد ابزار توسعه هستند که اگر به خوبی از آن استفاده شود، می تواند در رونق و شکوفایی گردشگری، توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در این حوزه تاثیرگذار باشد.

نقش دیگر رسانه ها شناسایی ظرفیت های بالقوه، پتانسیل ها و قابلیت های صنعت گردشگری در نقاط مختلف و بکر هر کشور است .

یکی دیگر از کاربرد رسانه ها به ویژه در حوزه توریسم و جذب گردشگران خارجی، بحث مهم “بازاریابی و تبلیغات” است و این مساله مهم زمانی تحقق می یابد که ظرفیت ها و پتانسل های گردشگری کشورمان برای گردشگران خارجی شناسایی و مورد توجه قرار گیرد و از همه مهمتر امکانات و بسترهای لازم برای ورود و پذیرایی از آنها فراهم شود .

رفع برخی محدودیت ها، برخوردهای سلیقگی و مداخلات سیاسی، همچنین اتفاق نظر و هم آوایی مسوولان می تواند اقتصاد گردشگری ایران را از سهم درآمد اقتصادی ناشی از توریسم جهانی برخوردار و در غیراینصورت محروم کند.

یکی دیگر از مسایلی که می تواند در جذب و ترغیب گردشگران خارجی و داخلی تاثیرگذار باشد ، نقس رسانه ها در شناسایی ظرفیت های بکر و ناشناخته گردشگری که از آن به عنوان “گردشگری خلاق” نام برده می شود، است.

توجه به انگیزه و خواسته های گردشگران خارجی، برخورد خوب و با روی باز و نمایش ویژگی بارز ایرانیان در بحث “مهمان نوازی” در ماندگاری و بازگشت دوباره و خود تبلیغی گردشگران خارجی است.

از دیگر موارد مهم مرتبط با این حوزه بحث توجه به زیر ساخت ها و امکانات لازم از جمله سهولت در حمل و نقل، صدور ویزا و نیازهای اقامتی، غذا و عرضه سوغات برای گردشگران خارجی است و نقش رسانه ها در بررسی این کمبودها و کنکاش آن و یادآوری به مسئولان برای تامین این زیرساخت ها و نیازهای گردشگران یکی از رسالت های مهم دست اندرکاران رسانه های حوزه گردشگری است.

شناسایی و معرفی آثار تاریخی، پیشینه تاریخ و تمدن ایران زمین، میراث فرهنگی موزه ها و معرفی ظرفیت های مختلف و قابل توجه گردشگران خارجی، در دل کویرهای ایران، طبیعت سرسبز و جنگلها، در بین اقوام و عشایر بصورت ملموس و غیر ملموس از هنر دستی گرفته تا آداب و رسوم و موسیقی نواحی و غذاهای محلی می تواند در جذب گردشگران خارجی تاثیرگذار باشد و رسانه ها می توانند در تبیین این فاکتورها نقش راهبردی داشته باشند.

یکی از مواردی که رسانه ها و متولیان صنعت گردشگری می توانند به آن بپردازند، بحث بهره گیری از ظرفیت های توریسم در مناطق مختلف و در همه فصول سال است.

زمانی که مناطقی از ایران را برف و سرما فرا گرفته، مناطقی بهترین و مطلوبترین آب و هوا را دارند و استفاده از همه ظرفیت ها به این معناست که می توان برای هر دو مناطق چه سردسیر و چه مناطق گرم و معتدل با توجه به ظرفیت های بکر و قابل توجه آن، برنامه ریزی کرد و رسانه ها می توانند با پرداختن به این ظرفیت ها و قابلیتها، ضمن کمک به مسئولان و متولیان این صنعت در رونق گردشگری نقش مهم خود را ایفا کنند.

در پایان لازم است به یک نکته مهم اشاره کنم، زمانی که ما از گردشگری به عنوان یک صنعت نام می بریم، پس لازمه رسیدن به هدف های مهم این صنعت باید نگرش به آن از دو زاویه “فرهنگی” و “اقتصادی” مورد توجه مسئولان و متولیان قرار گیرد.

حتی این مساله مهم، یعنی وابستگی اقتصادی به گردشگری، می بایست در نگاه متولیان این صنعت در کشورمان با اهمیت تر از درآمدهای نفتی مورد توجه قرارگیرد و نقش رسانه ها در تنویر افکار عمومی و به چالش کشیدن این مساله مهم، حایز اهمیت است.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.