آموزش هتلداری(۲)

جواد رجبی کارشناس ارشد مدیریت و مدرس هتلداری

نشریه الکترونیک جهان- در مقاله قبل(نگاهی اجمالی به تاریخچه آموزش) از تعریف، پیدایش، تاریخچه و شروع نحوه مدرن آموزش صحبت کردیم و اشاره ای هم به سمیتئاتر آموزشی داشتیم، اما در اینجا به تعریف سمیتئاتر آموزشی مفصل تر می پردازیم.

سمیتئاتر آموزشی: تلاش در به تصویر کشیدن و اجرای دانش و تخصصی که مربوط به هر نوع کانسپت به خصوص می شود گفته می شود. تاریخچه برگزاری سمیتئاترها مربوط به سال 1950می باشد و در شروع با هدف بررسی عملکرد حوزه های سیاسی شکل گرفتند،اما این عرصه اندک اندک و از سال 2006 به بعد سمت و سویی متفاوت و کاملا آموزشی به خود گرفت.چون آموزش،زیر ساخت هر توسعه ای است،و این سبک آموزشی برای پرسنل بسیار انگیزشی بوده و باعث پیشرفت آنان در کار،تسهیل در خدمات ارائه شده و یکپارچگی خدمات می گردد و ثبت آن براحتی در ذهن ها می ماند،و در ایران در تاریخ 3 مهرماه 95 بصورت رسمی بخشی از رویکرد جدید شرکت پدیده تبار در کتابخانه ملی تهران به اجرا در آمد که مستند سمیتئاتر آموزشی رسما معرفی شد،و در دوم خرداد سال 96 نخستین سمیتئاتر مدیریت حرفه ای خدمات هتلداری در سالن همایش های بین المللی خلیج فارس جزیره زیبای کیش با حضور اساتید برجسته با میزبانی شرکت پدیده تبار برگزار شد.
در ادامه اضافه می کنم که نمایش آموزشی یک سمیتئاتر که در اجرای آن مربی گام به گام در سکشن های مختلف نسبت به نوع مجموعه حاضر در آن تکنیک ها و آموزش های لازم را به صورت اصولی توضیح داده،اجرا می کند و از هر یک از آنها می خواهد. این تئاتر بین پرسنل و مربی صورت می گیرد. حقیر معتقدم با سخنرانی های چند ساعته معمول هیچ تغییر و آموزش خاصی متاسفانه در اجرای کار صورت نمی گیرد چون در آموزش ترمیک یا تئوری مطالبی فرا می گیرید که در عمل و اجرا ممکن هست با کانسپت کاری شما همخوانی نداشته باشد. اما در این سمیئتاتر های مد نظر مربی در مجموعه شما حضور دارد و با تجهیزات و امکانات موجود شما نسبت به کانسپت کاری تان آموزش می دهد. باید بدانیم که آموزش هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری است،و این نوع سرمایه گذاری متاسفانه از چشم بیشتر مدیران و کارفرمایان دور مانده است،اگر با تامل بیشتر به  این موضوع بیندیشیم متوجه خیلی از چرا هایی خواهیم شد که باعث عدم موفقیت و یا چالش در هر مجموعه ای است:
( چرا مجموعه ما همیشه over (اور) نیست؟
چرا مجموعه ما مهمان لویال ندارد یا خیلی کم است؟
چرا با وجود دوره های آموزشی پرسنل نمی توانند رضایت کارفرما را جلب کنند؟
چرا از آموزش نتیجه مورد دلخواه کسب نمی شود؟
و چرا…؟)

بیاییم با قدرت بیشتر،تاملی عمیق تر و نگاهی وسیع تر به موضوع آموزش بالاخص سمیتئاتر آموزشی نگاه کنیم.و تفکر آموزش را گسترش دهیم.

« آموزش هیچ گاه پایانی ندارد.  »
«امسال سال قدرت مانور آموزشی است»

@j.80_rajabi

@faalanegardeshgari

@jahanegardesh

جواد جلالیمشاهده نوشته ها

اینجانب جواد جلالی دارای مدرک کارشناسی مدیریت دولتی متولد سال 1336 ایران- خمین ساکن استانهای مختلف ایران با مسئولیت های فرهنگی و هنری، اجتماعی و اطلاع رسانی سکونت فعلی: کاشان مدیر بازنشسته ایرنا، روزنامه نگار، خبرنگار، فعال فرهنگی و هنری، گردشگری، عکاس، مستند ساز، صاحب امتیاز و مدیرمسئول سابق نشریه دیار آشنا و مدیر مسئول نشریه الکترونیک جهان گردش و مدیر پیج معرفی فعالان صنعت گردشگری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.