رشد قارچ گونه ون کافه ها در برخی از معابر شهری سبب سد معبر، ایجاد ترافیک های چند صد متری و بعضا توزیع محصولات غذایی و بدون رعایت اصول بهداشتی شده است.
به گزارش نشریه الکترونیک جهان گردش به نقل از پایگاه خبری حیات، یکی از نکات قابل توجه کشورهای توریستی که همواره با حجم وسیعی از گردشگران مواجه است حضور ون کافه ها در معابر، سواحل و میادین پر تردد شهر است.
شهر استانبول که یکی از مقاصد اصلی گردشگران ایرانی است از استقرار ون کافه ها در معابر شهری سود سرشاری را به جیب می زند.
در واقع حضور و بروز ون کافه ها یک اتفاق نوین و کاسبی پر پول در عرصه مشاغل شهری است که طی چند سال گذشته شاهد رشد آن در شهر تهران هستیم. البته همان گونه که ون کافه ها یک کار خلاقانه در سطح معابر شهری به حساب می آید باید نسبت به ضابطه مند بودن آن حساس باشیم تا منجر به بروز آسیب در سطح شهر نشود.
کاسبی پرپول ون کافه ها در تهران
این ون کافه ها طی چند سال اخیر و بدون کسب مجوز شروع به فعالیت کردند و الحق که دارای سودی سرشار خصوصا در مناطق شمالی شهر هستند. چراکه مالک آن نه نیازی به پرداخت رهن و اجاره ملک دارد و نه نیاز به پرداخت فیش و مالیات آنچنانی.
رشد قارچ گونه ون کافه ها در برخی از معابر شهری سبب سد معبر و ایجاد ترافیک های چند صد متری شد، از این رو شهرداری برآن شد تا نسبت به شناسایی این ون کافه ها و ارائه مجوز به آنها اقدام کند.
شاید بتوان ون کافه ها را نسخه بروز شده گاری ها و چرخ دستی ها قدیم بدانیم که در زمان کودکی از آن ها گوجه سبز، چاقاله بادام، لبو و باقالی می خریدیم. گاری هایی که اصول بهداشتی تعریف شده ای نداشتند اما مشتریان پروپاقرصی داشتند!
فی الحال روزگار تغییر کرده و در این ایام شاهد بروز ویروس ها و میکروب های جدید و رنگارنگی هستیم! ویروس هایی که جان می گیرند، یک زندگی را به تباهی می کشانند و یک کشور را تعطیل می کنند. از این رو طبیعیست که بر حضور گاری های اغذیه فروشی جدید که به آن ون کافه می گویند نظارت های بهداشتی دقیقی صورت بگیرد.
تهران تنها ظرفیت 500 ون کافه دارد
به اعتقاد مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، این شهر ظرفیت وجود 500 کافه را در اختیار دارد و بیش از آن می تواند سبب سدمعبر و ترافیک در سطح شهر شود.
درحقیقت شاید کاسبی ون کافه ها مانند دستفروشی و بساط گستری هنوز آنقدر حاد و غیرقابل کنترل نشده باشد اما فعالیت بدون حساب و کتاب آن ها می تواند شهر را با مشکل رو به رو کند.
کمااینکه بسیاری از شهروندان محلات نیز نسبت به استقرار برخی از ون کافه ها و فعالیت مشکوک آن ها گلایه مندند. به گفته بسیاری از شهروندان برخی از این ون کافه ها فارغ از عدم رعایت اصول بهداشتی منجر به ایجاد برخی دورهمی هایی شده است که با فرهنگی اصیل ایرانی همخوانی ندارد. لذا شناسایی، پایش و رصد مداوم آنان امری ضروری و غیرقابل انکار است.
امروزه صدها ونکافه در شهر تهران پراکنده شدهاند و در برخی معابر مانند خیابانهای سیتیر و باب همایون در قلب بافت تاریخی شهر هم به جاذبهای برای گردشگری تهران و هم به پاتوقی معروف برای ونکافهها تبدیل شدهاند که نیاز است به منظور حفظ سلامت شهروندان برعملکرد این مشاغل نظارت های مستمری صورت گیرد.
ون کافه های غیرمجاز شناسایی می شوند
سعید بیگی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در این باره می گوید: امروز بیش از ۲۰۰ ون کافه در شهر تهران شناسایی شده است و ۳۸ ون پارک دارای مجوز هستند البته مجوزها برای آنها برای مدت سه ماه صادر میشود و هزینه آن متر مربعی ۱۰ هزار تومان برای هر روز فعالیت است.
احسان خیراتیان صفائی معاون خدمات شهری شهرداری منطقه یک با اشاره به ازدیاد این ون کافه ها در شهرستان شمیرانات گفت: حفظ بهداشت شهروندان و نظارت بر چگونگی عرضه صحیح این محصولات از تیرماه سال جاری تاکنون از فعالیت ۸۰ ون کافه، کارفودها که به صورت غیرمجاز در سطح محدوده نواحی ۱۰ گانه فعالیت داشتهاند، بصورت مستمر ممانعت بعمل آمده و تا تعیین تکلیف نهایی از سوی فرمانداری شهرستان شمیرانات نیز این روند ادامه خواهد داشت./بهاره بهرامی
تنها ۸۰ ون کافه در تهران مجوز دارند
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: حدود ۸۰ ون کافه به شهرداری برای مجوز مراجعه کردهاند و بیشتر آنها غیرمجاز هستند.
به گزارش نشریه الکترونیک جهان گردش به نقل از ایمنا، سعید بیگی در خصوص ساماندهی ون کافهها، اظهار کرد: ون کافهها در ابتدا در شهر تهران بهصورت بی نظم حضور داشتند؛ لذا به شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل مأموریت داده شد تا به این وضعیت سامان بدهد، به نحوی که صاحبان ون کافهها بیایند و از شهرداری مجوز بگیرند تا جای آنها مشخص شود.
وی افزود: صاحبان ون کافههایی که مجوز دریافت میکنند، در مکانهایی مستقر میشوند که تمهیدات ترافیکی در آن منطقه دیده شده باشد و موضوع، آب، برق و پسماند آنها مدیریت شود.
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران خاطرنشان کرد: سیاست شهرداری در حال حاضر افزایش ون کافهها نیست، بلکه ساماندهی ون کافههایی است که از قبل موجود بودند، بخشی از آنها که حدود ۸۰ ون کافه است به شهرداری مراجعه و مجوز دریافت کردند.
بیگی اضافه کرد: به ون کافهها اجازه نمیدهیم که بیش از سه ماه در یک جای ثابت بمانند، روی ظاهر و نظافت ون کافهها نظارت میکنیم تا تمیز باشند؛ بهداشت، اصناف و اماکن را فعالتر کردیم تا بر ون کافهها نظارت کنند، البته بخش عمدهای از آنها غیرمجاز هستند و مجوز ندارند که موضوع در حال رسیدگی است.
وی گفت: رویکرد اولیه شهرداری در برخورد با ون کافهها، تشویقی و تعاملی است تا صاحبان ون کافهها مراجعه کنند و مجوز بگیرند، اما صبر مراجع قانونی حدی دارد و به طور حتم سال بعد از ما گزارش میخواهند و اگر نیاز باشد برخورد سلبی انجام میدهیم.
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران افزود: در حال حاضر زمینه برای کسانی که در این حوزه فعال هستند و از قبل هم در این بخش بودند، آماده است تا کار خود را قانونی کنند و مجوز بگیرند، شهرداری نیز همراهی میکند تا موضوع ون کافهها سامان بگیرد.
ونکافه، کافهای برای همه جای شهر
شکستن قالبهای مرسوم و تبدیل یک فولکس واگن به کافه از یک ذهن خلاق و علاقهمند به قهوه برمیآید. ونکافه نامی است که به این دست کافههای سیار میدهند و مشتریان خاص خود را دارد؛ کسانی که مثل صاحبان ونکافه از محدودیت و کلیشهها گریزاناند و دوست دارند در یک کافه غیرمعمولی قهوه بنوشند.
نشریه الکترونیک جهان گردش به نقل از ایسناپلاس: اگر کافهباز باشید حتما زیاد موقع سفارش یا پرداخت صورتحساب، دستگاههای عجیب و جذابی که با آنها قهوه یا نوشیدنیهای دیگر را آماده میکنند دیدهاید. کار کردن با این دستگاهها و درست کردن یک نوشیدنی با کیفیت بالا نیز یک هنر است و شاید دیدن آن دستگاهها خیلی از ما را وسوسه کند که حداقل یک بار کار کردن با آنها را امتحان کنیم. درست مثل وقتی که به یک نفر که دارد سازی را می نوازد خیره شدهایم و دوست داریم ما هم بتوانیم به این زیبایی آن ساز را بنوازیم. اما کافهداری هم مانند همه شغلهای دیگر علاوهبر علاقه و مهارت به خلاقیت هم نیاز دارد. خلاقیت و خرق عادت همان چیزی است که یک نفر را به این فکر میاندازد که به جای کافه، در یک فولکس فیروزهای ونکافه تاسیس کند و نام آن را مایلز بگذارد تا برای خوشحال کردن افراد مایلها بپیمایند!
نامش علیرضا بیات است. یک جوان ۲۲ ساله که دانشجوی هتلداری است و از نوجوانی به پخت غذا و کافهداری علاقهمند بوده است. او دلیل اینکه تصمیم گرفته یک کافه تاسیس کند را علاقهای میداند که از دوران نوجوانی در او بوده و باعث شده علیرضا از ۱۴ سالگی در این زمینه فعالیت کند. او از ابتدا به این دلیل به سمت کافه و رستوران رفته که علاقه زیادی به غذا داشته است. کمی بعد در یک کافه با یک باریستا آشنا میشود که او را با دنیای قهوه بیشتر مواجه میکند. علیرضا بعد از این آشنایی فهمید دنیای قهوه را بیشتر از غذا دوست دارد. او چند سال متوالی در کافههای مختلف کار کرد تا اینکه با آقای آریامنش آشنا شد. علیرضا میگوید: «آقای آریامنش این ون را از قبل گرفته بود و من هم پیشنهاد دادم که کار را راهاندازی و دوباره شروع کنیم. او نیز قبول کرد و همکاری ما شروع شد.» با این باریستای جوان درباره ونکافهشان به گفتوگو نشستیم.
فولکس واگن جذابیت دیگری دارد
انتخاب مسیری که کمتر کسی آن را رفته یک ریسک است که هرکسی حاضر به پذیرش آن نیست. راهاندازی یک کافه سیار از همین دست مسیرها است. برای افرادی که به دنبال گذشتن از محدودیتها و رسیدن به آزادی عمل در شغلشان هستند، کافه سیار ایده خوبی است که میتواند جایگزین کافه ثابت شود. آقای بیات هم همین عقیده را دارد و درباره دلیل انتخاب این شغل به ما میگوید: «برای من به شخصه دلیل انتخاب ونکافه به جای یک کافه معمولی این بوده که به آزادی و عدم محدودیت در کار خیلی نیاز دارم. اینکه بتوانم هر جا که میخواهم باشم، در هر جمعی که میتوانم جا بگیرم، گروههای مختلف را ببینم و آن ارتباطی که لازم است را برقرار کنم. هدف دیگری که از تاسیس کافه سیار داشتم این بود که اکثر کافههایی که دیده بودیم داشتند روی فست فود و غذا کار میکردند و کافههای معدودی بودند که نوشیدنی گرم سرو میکردند. هدف ما این بود که روی بحث قهوه تخصصیتر کار کنیم و یک قهوه خیلی با کیفیت را در یک ونکافه سرو کنیم. اینطوری شاید بتوانیم قشری که به ونکافه علاقهمند هستند و علاقه به تم و سبک کلاسیک این کار دارند بتوانند کنار ما جا بگیرند و ما با قهوهمان جایمان را بین دوستانمان پیدا کنیم.
در کل وقتی یک آدم با یک قضیه ناهنجار و کلیشهشکن مواجه میشود برایش جذابیت دارد. اینکه تو میدانی ماشین برای رفت و آمد است. ولی اینکه تو بیایی و آن ماشین را تبدیل به یک کافه کنی و از آن مثل یک آشپزخانه یا مثل یک کافه استفاده کنی و در آن ماشین اسپرسو داشته باشی و با این عنوان از آن استفاده کنی، جذابیت خاص خودش را برای هر کسی دارد.
ونکافه بخاطر کلاسیک بودنش و اینکه میتوان با آن جابهجا شد و کنار آدمهای مختلف قرار گرفت، جذاب است. در جاهای مختلف، مثلا اگر از یک خیابان خوشت بیاید میتوانی پیگیری کنی و آنجا مستقر شوی. البته چندان هم راحت نیست که هرجا دلت خواست مستقر شوی ولی قطعا نسبت به کافه ثابت، جابهجا شدن با ونکافه راحتتر است. اصلا همین قابلیت جابهجا شدن یکی از الویتهای مهم من بود. شاید فودکارهای زیادی وجود داشته باشند ولی به نظرم فولکس واگن t۲ جذابیت دیگری بین همهشان دارد.»
ونکافه انتخاب چه کسانی است؟
ونکافه یک مدل خاص از کافه است، بنابراین مشتریانی متفاوت از کافههای معمولی هم دارد. البته شاید برای خیلیها هر دو مدل کافه جذاب باشد اما به دلیلی در شرایط خاصی ونکافه را برای نوشیدن یک قهوه انتخاب کنند. علیرضا بیات مشتریان فولکس فیروزهایشان را اینطور دستهبندی میکند: «مدل مشتریهای این دو نوع کافه به عوامل مختلفی بستگی دارد.
مثلا بستگی دارد در کدام منطقه باشیم و چه چیزی ارائه دهیم. ولی در کل برای من اینطوری بوده که در منطقهای که الان هستم، یعنی سعادتآباد، مشتریهایم چند گروه خاص هستند که تفاوتهایی با هم دارند. یک گروهشان مجذوب همین ناهنجاری و متفاوت بودن میشوند. اینکه یک ون وجود دارد که در آن یک کافه هست و خیلی قدیمی است، سن ماشین خیلی بالا است و رنگهای زیبا و نورپردازی جالبی دارد. خیلیها دوست دارند فقط این را ببینند و وقتی برای تماشا میآیند ما با آنها ارتباط میگیریم و دعوتشان میکنیم که کنار آتش یک قهوه کنار ما بنوشند. دسته دیگر افرادی هستند که سرشان شلوغ است و در عبور و مرورهای روزمرگیشان ما را پیدا میکنند. آنها دوست دارند یک زمانی فارغ از همه دغدغهها و اتفاقات اطرافشان باشند و فقط کنار ما بنشینند، موزیکی گوش کنند، با ما گپ بزنند و قهوهشان را بخورند. بعد هم سریعتر به قطار روزمرگیشان بازگردند تا از زندگیشان جا نمانند. دسته دیگر افرادی هستند که میدانند که ما قهوه را استاندارد سرو میکنیم و بخاطر خوردن یک شات قهوه خوب پیش ما میآیند. یک دسته دیگر هم هستند که ما آخر شبها پذیرای آنها هستیم. این گروه افرادی هستند که شبگردی را خیلی دوست دارند. چندان تمایلی به کافه رفتن ندارند و ما آنها را معمولا به یک دمنوش، یک کیک یا سوپ مهمان میکنیم. آنها ترجیح میدهند زمانی را که میخواهند بیرون بگذرانند، کنار یک ونکافه که در یک خیابان است، بگذرانند. چون اصولا این آدمها از زیر یک سقف بودن بیزار هستند و از فضای بسته احساس خوبی نمیگیرند. این چیزی است که در صحبتهایی که با خودشان داشتم متوجه شدم. آنها از ونکافه این حس را میگیرند که هم بیرون هستند و دارند میچرخند، هم در حالی که شاید باد یا باران میآید میتوانند جایی بنشینند که گرم است و یک چیزی بخورند و با هم گپ بزنند. بعد هم دوباره به گردششان ادامه دهند.»
او صحبتش را درباره دغدغهها و تفاوتهای مشتریانش اینطور ادامه میدهد: «دغدغههای این افراد هم متفاوت است. البته که سطح درآمد مشتریان ما بستگی به منطقهای دارد که در آن حضور داریم. در منطقهای که ما هستیم سطح درآمد مردم بالا است و همین باعث شده مشتریها معمولا نگران اینکه چقدر باید بابت یک محصول هزینه کنند نیستند و بیشتر کیفیت و جای راحت برایشان مهم است و به برخورد و احترامی که به آنها گذاشته میشود اهمیت میدهند. فکر میکنم هر آدمی با هر سطح درآمدی در جامعه امروز به جز اینکه بخواهد به قیمت یک محصول دقت کند، به راحتی خودش و احترام متقابلی که به او گذاشته میشود نیز خیلی توجه میکند. خیلیها به ما گفتهاند شاید اگر با خود شما ارتباط برقرار نمیکردیم و همصحبت نمیشدیم، اینجا نمیآمدیم. مسئله احترام مسئلهای است که شاید الان که جامعه و سبک کار کردنمان به سمت ماشینی و مکانیکی شدن میرود و ارتباطها محدود شدهاند، آدمها خیلی بیشتر به آن احساس نیاز میکنند؛ حتی در یک زمان محدود دو سه دقیقهای یا نیم الی یک ساعتی که در کنار ماست و دارد خدماتی دریافت میکند.»
باید جایی باشیم که به ما نیاز دارند
راهاندازی یک ونکافه هم سختیهای خودش را دارد. اینطور نیست که در یک ماشین دستگاههای لازم را بچینیم و گوشه یک خیابان ماشین را پارک کنیم! اینکه ونکافه کجا دقیقا جواب میدهد و مشتریان خود را پیدا میکند، سوالی بود که از آقای بیات پرسیدیم و او اینطور جواب داد: « این سوال ما هم بود و به دنبال این قضیه خیلی جستوجو کردیم. با هرکس که مشورت میکردیم یک نظر و عقیدهای داشت. برخی میگفتند جایی باشید که کافه و رستوران اطرافتان نباشد، محل عبور و مرور آدمهای زیادی باشد، جلوی شرکتها یا در پاتوقهایی که جوانان برای گشت و گذار میآیندد باشد و… . ولی اینکه کجا باشیم که بازدهی بالاتری داشته باشد، هنوز هم جای تحقیق و رشد دارد. به شخصه فکر میکنم باید جایی باشم که مردم آن منطقه به من نیاز داشته باشند. یعنی روحیات افراد آن منطقه با این سازگاری داشته باشد که از یک وسیله کلاسیک لذت ببرند و به قهوه اهمیت بدهند. همچنین رفتوآمد نه ماشینی بلکه پیادهروی داشته باشد.
الان فکر میکنم در تهران جایی که این سبک کافه بتواند مشتری خود را پیدا کند، بیشتر سمت مرکز شهر است. چون هم سمت غرب و شمال شهر اشباع شده است و هم از طرفی در مرکز شهر به لحاظ بالا بودن سرعت زندگی مردم آن منطقه، این کافه پاسخگوی نیازهایشان است. بخاطر اینکه لازم نیست زمان زیادی صبر کنند تا یک قهوه، لته، آمریکانو یا یک کیک دریافت کنند. آنها خیلی سریع میتوانند ارتباط برقرار کنند، محصولی که میخواهند را دریافت کنند و به ادامه زندگیشان برسند. اما فعلا برای مرکز شهر مجوز نمیدهند.»
چالشهای ونکافهداری
اداره یک ونکافه فوت و فنهایی دارد که باعث میشود کافهمن بتواند از پس چالشهای شغلش بربیاید. علیرضا از چالشها و راهحلهای مواجهه با آنها میگوید. او از مسیری که طی کرده به علاقهمندانی که دوست دارند ونکافه خودشان را تاسیس کنند این طور میگوید: «چیزهای مهمی به نظرم در این کسب و کار هست که شاید یک آدم خیلی علاقهمند و شیفته ونکافه وقتی میخواهد این کار را شروع کند، این محدودیتها را نبیند و بعد که در کار با آن مواجه میشود، شاید توی ذوقش بخورد یا نتواند آن چالشها را حل کند. چون برای این چالشها برنامهای از قبل نداشته است. چالشهایی مثل سازگاری با شرایط محیطی مثل سرما، باد، باران و برف. این قضیه خیلی بر کار ما تاثیرگذار است. مثلا خیلی از کسانی که عاشق این هستند که توی ون یا کافه سیار بنشینند و یک قهوه بخورند هم در آن شرایط آبوهوایی ترجیح میدهند خودشان یا خانوادهاشان خیس نشوند یا سردشان نشود و یک جای راحت باشند. هرچقدر هم ما ون را مجهز کنیم و آلاچیق بزنیم، باز هم این قشر ترجیح میدهند به کافههای مسقف و ثابت بروند نه کافه سیار. مگر اینکه یک نفر خیلی علاقه داشته باشد که در شرایط سرما یا برف و باران در محیط کافه سیار باشد.
مسئله بعدی که وجود دارد بالا و پایین بودن نرم کاری است. اینکه یک روز بازدهی خیلی بالایی داریم و یک روز با یک اتفاق یا مناسبت شاید هیچ عبور و مروری در اطرافمان نباشد. لذا باید تلاش کنید مشتری ثابت جمع کنید. مشتریهای ثابت در هر شرایطی در کنار شما باشند. اگر کافهتان مجهز به منبع آب باشد، از قبل و زمانی که دارید کافهتان را راهاندازی میکنید باید یک عایق برایش در نظر بگیرید تا در هوای سرد زمستان ماشینتان یخ نزند و در کارتان اختلال شدیدی ایجاد نکند. اگر هم مثل ما از ماشین اسپرسو که یک دستگاه صنعتی است استفاده میکنید و لولهکشی دارید، به جز منبع آب باید یک جاهایی از لوله که آب در آن دائم جریان دارد را هم عایق کنید.
اگر قرار است ماشینتان کنار خیابان بماند، در هوای سرد حتما باید یک پارکینگ برای ماشین در نظر بگیرید تا وسایلتان در سرما آسیب نبیند. همچنین اگر ماشینتان کنار خیابان میماند، باید به بحث امنیت آن خیلی دقت کنید. چون این ماشین چیزی است که حتی وقتی خاموش باشد هم به سارقها چشمک میزند و میگوید من یک چیزی دارم! پس باید جای امنی برای پارک کردنش انتخاب کرد.»
/ پایان
بدون دیدگاه