زهرا راجی
پژوهشگر حوزۀ توریسم
نشریه الکترونیک جهان گردش– در جریان بسط گفتمان گردشگری برای همه[1]، امروزه گردشگری کودک[2] به مثابۀ قسمی مهم از گردشگری شناخته و پذیرفته شده است. در این قسم از گردشگری تلاش میشود با توجّه به ملاحظات خاصِ سفرِ کودکان چون امنیت و حفظ استقلال در عین کنترل، به نیاز کودکان به سفر به مثابۀ فعالیتی درخورِتوجه در خلال زمان فراغت[3] پاسخ داده شود. نکتۀ شایان توجّه در رابطه با گردشگری کودک، لزوم توجه آن به نیازهای متفاوت کودکان از جمله نیاز به هیجانخواهی، نیاز به احساس امنیت، نیاز به احساس استقلال نسبی، نیاز به تجربۀ موارد جدید و آموزش در کنارهم و به صورت توأمان است. به طور کلی باید توجّه کرد که گردشگری کودک با طیف متنوعی از نیازها و ملاحظات در رابطه با سفر همراه است که یک برنامهریزی دقیق و برنامۀ عملیاتی حساب شده میتواند پاسخگوی این طیف گسترده از نیازها و ملاحظات باشد. یکی از ابعاد مهم گردشگری کودک یادگیری است که در هر دو سویۀ مستقیم و غیرمستقیم صورت میگیرد. خصیصۀ مهم یادگیری از خلال گردشگری، مشارکتی بودن و تجربهمحور بودن آن است. این خصایص با افزایش اشتیاق دانشآموزان به یادگیری و افزایش احتمال ماندگاری مطالب در حافظه همراه است.
یادگیری مشارکتی[4] ضمن آن که میتواند به یادگیری و ماندگاری بهتر مطالب اموزش داده شده یاری برساند، میتواند زمینهساز بهبود مهارتهای ارتباطی و اجتماعی در کودکان نیز باشد. یادگیری مشارکتی، زمينۀ مناسبی را برای رشد مهارتهای اجتماعی و مهارتهای زندگی از جمله مسئولیتپذیری و همدلی با دیگران فراهم میسازد. یادگیری به صورت مشارکتی قادر است رفتار مخلّ نظم، تنشهای ميانگروهی، رفتارهای پرخاشگرانه و ضدّ اجتماعی را کاهش دهد(جویس و همکاران،2004 به نقل از عباسی اصل و همکاران، 1395: 117). بدین ترتیب مزیت آموزش از خلال گردشگری را میتوان در افزایش اشتیاق دانشآموزان و مهارتآموزان به یادگیری، افزایش ماندگاری مطالب آموخته شده در حافظه، رشد مهارتهای ارتباطی و اجتماعی و کاهش چالشهای یادگیری در کلاس یافت.
نکتۀ حائز اهمیت آن است که به واسطۀ گردشگری میتوان باب نوینی از آموزش به کودکان را گشود و با سیاستگذاری و برنامهریزی دقیق آن را به صورت رسمی و فراگیر به اجرا در آورد. آموزش سرفصلهای دروس جغرافیا، زیستشناسی، علوم اجتماعی، مهارتهای تضمین و حفظ پایدری زیست محیطی و مباحث اعتقادی میتوانند به واسطۀ گردشگری کودک محقق شوند. فرهنگ سفر وسواد گردشگری نیز میتواند از خلال گردشگری در کودکان نهادینه شود و موجبات آشنایی آنان جاذبههای گردشگری کشور و میهن دوستی را فراهم کند. کودکان خاصه در دوران کودکی دوّم با امادگی یادگیری وکنجکاویهای وافری در خصوص موقعیت جغرافیایی شهرها نسبت به یکدیگر، فاصلۀ زمانی شهرها نسبت به یکدیگر، گویش و لهجۀ مردم مناطق مختلف، جاذبههای تاریخی و فرهنگی، پوشش گیاهی مناطق مختلف، گونههای جانوری آن مناطق و…دارند. یادگیری این مطالب از خلال گردشگری میتواند ضمن غنیسازی و جذابسازی مطالب درسی قصد شده، دانشآموزان را با جاذبههای ایران آشنا کند و سواد گردشگری را نیز در آنها بالا ببرد.
همچنین این دوران، فرصتی طلایی را برای فراگیری مباحث اعتقادی و دینی فراهم میکند. این مقوله در بردارندۀ مفاهیمی چون آشنا کردن کودکان با اماکن مذهبی، آشنا کردن کودکان با مباحث اعتقادی، آشنا کردن کودکان با فرهنگ اسلامی و زندگینامۀ امامزادهها و ائمه است. در اذهان بسیاری این مفاهیم غالباً در ارتباط با گردشگری مذهبی[5] صورت میپذیرد. با این حال نمیتوان تقویت هوش معنوی در کودکان و یادگیری مباحث اعتقادی را به گردشگری مذهبی محدود کرد.
علاوه بر این گردشگری با خصلت تجربه محور، میتواند کودکان را در شناخت و خلق صنایع دستی توانمند سازد. گردشگری تجربهمحور با تمرکز بر بازدید از کارگاههای سفالگری، خرمهرهسازی، چوببری و نجاری، بافندگی و…طی سالهای اخیر با استقبال شایان توجّهی مواجه بوده است. نکتۀ اساسی در سیاستگذاری و برنامهریزی برای برگزاری تورهای گردشگری تجربهمحور توجه به تناسب سازوکارهای خلق با سن و توانایی کودکان، برقراری امنیت برای مشارکتکنندگان وسازگاری صنایع با پایداری زیستی است. اساساً خصیصۀ کنجکاوی در کودکان در سطح بالایی قرار دارد خاصه در شرایط و محیطی که پیشتر ان را تجربه نکردهاند به این تربیت دقّت نظر وافری برای ارزیابی ایمنی کارگاهها برای کودکان لازم است.
همچنین پیام پنهان کوچکترین رفتارها و برنامهها میتواند به واسطۀ دقت نظر و نکته سنجی کودکان دریافت و درک شود. بدین ترتیب لازم است در طراحی تورهای تجربهگرا و کلیۀ بازدیدهایی که در خلال گردشگری صورت کودک صورت میپذیرند، سازگاری فعالیتهای انسانی با اصول پایداری و حفاظت زیستی همسو و همگرا باشد. همچنان که مطالعات متعددی از جمله مطالعۀ گاسلینگ(2018)، نقش آموزش به کودکان از خلال گردشگری در توسعۀ پایدار گردشگری را تأئید و تصدیق کردهاند.
به طور کلی شاخصها و استاندههای تورهای گردشگری کودک نقش مهمی در فرآیند یادگیری کودکان از خلال سفر و گردشگری دارند که عدم احساس ترس و مورد تعرض قرار گرفتن کودک در محیط، امکان بازی با دیگر کودکان، امکان مشارکت کودک در رویدادهای فرهنگی-اجتماعی، پاکیزگی محوطۀ مورد بازدید، نور کافی محوطۀ مورد بازدید، دسترسی به آب سالم و پاکیزه، حضور تسهیلگران اموزش دیده، در اختیار داشتن محیط مناسب کودکان به لحاظ تناسب با سن و ویژگیهای رشدی، علایق و سلایق کودکان از جملۀ انها هستند. به منظور بازدهی هر چه بهتر تورهای گردشگری، لازم است گروهبندی کودکان و دانشآموزان با دقت نظر خاصی صورت پذیرد. توجّه به توانمندیهای کودکان، سن کودکان، پایۀ تحصیلی کودکان و درگیر بودن/ نبودن کودکان با اختلالات یادگیری از مهمترین معیارهایی اند که لازم است در گروهبندی کودکان به منظور تحقق یادگیری از خلال گردشگری به انها توجه کرد.
به رغم مزایا و آثار مثبت یادگیری مشارکتی و تجربهمحور که از خلال گردشگری قابل دستیابی است؛ تحقق کامل و تام این امر همچنان با موانعی مواجه است که موانع مدیریتی و ساختاری (همچون نبود آییننامههای کلی و مدوّن و خط مشی جامع و فراگیر) از جملۀ آنها است. بحث امنیت اماکن گردشگری کودک، وسایل نقلیه و راهها مقولۀ بسیار مهمی اند که دور بودنشان از سطح ایدهآل، مدارس و مراکز اموزشی را برای برگزاری تورهای گردشگری آموزشمحور در تنگنا میگذارد و اعتماد و رضایت والدین را نیز جلب نمیکند. بدین ترتیب لاز است مجموعه استاندههای لازم برای برقراری امنیت کودکان در فضای گردشگری برقرار شود. برقراری ایمنی و امنیت برای کودکان میتواند دربردارندۀ اقدامات بزرگی چون احداث سایت گردشگری مخصوص کودکان تا نصب نرده و محافظ بر پلهها یا استفاده از کفپوشهای مناسب کودکان در سطح راهها باشد.همچنین لازم است در راستای نیل به هدف یادگیری از خلال تفریح و حفظ امنیّت کودکان، از مربیان و راهنمایان کارآزموده بهره برد که مهارت کنترل گروههای متفاوت کودکان، برقراری ارتباط صحیح با آنها و کنترل محرکهای محیطی دخیل در حواسپرتی ایشان را داشته باشند.
منابع:
عباسی اصل، سعدی پور، اسدزاده، حسن. (2016). مقایسه اثربخشی سه روش یادگیری مشارکتی بر مهارت های اجتماعی دانشآموزان دختر پایه دوم راهنمایی. رویکردهای نوین آموزشی, 11(1), 105-124.Gössling, S. (2018). Tourism,
tourist learning and sustainability: An exploratory discussion of complexities, problems and opportunities. Journal of Sustainable Tourism, 26(2), 292-306.
[1] Tourism for all
[2] child tourism
[3] Leisure time
[4] cooperative learning
[5] Religious tourism
@jahanegardesh
@faalanegardeshgari
بدون دیدگاه