/ تبدیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مرجع مستند و تخصصی اطلاعات اقتصادی و گردشگری
امیری با تأکید بر ایجاد حساب اقتصادی گردشگری برای تفهیم اهمیت گردشگری در کشور تصریح‌کرد:این اقدام در قالب طرح پژوهشی حساب‌های اقماری گردشگری از دوسال پیش در پژوهشگاه در حال انجام است و با این کار نه تنها آمار و اطلاعات ریز و دقیق و مستندی از هزینه و درآمدهای گردشگری، میزان اشتغال، اطلاعات مخاطب‌شناسی و…برای برنامه‌ریزی، بازاریابی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری داریم، بلکه وزارتخانه را تبدیل به مرجع مستند و تخصصی اطلاعات اقتصادی و گردشگری برای دستگاه‌های مختلف نظیر بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، مجلس و …می‌کنیم.
به گزارش نشریه الکترونیک جهان گردش به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مصیب امیری رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شنبه در افتتاحییه مراسم بزرگداشت هفته پژوهش سخن می‌گفت با تبریک هفته پژوهش ضمن گرامیداشت ایام شهادت دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) تصریح‌کرد: پژوهشگاه به عنوان یک موسسه پژوهشی مأموریت‌ محور، وظیفه پاسخ‌گویی به سؤالات تخصصی جامعه در حوزه‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را بر عهده دارد.
او گفت: پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برای اینکه بتواند از این جایگاه تخصصی خود دفاع کند در سالیان اخیر تلاش کرده ضمن تقویت بدنه پژوهشی خود از حیث توان علمی و کاربردی‌سازی، تعامل حرفه‌ای با مدیران و کارشناسان حوزه‌های تخصصی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برقرار کند.
به اعتقاد امیری، چنانچه پژوهشگران این حوزه نتوانند در بستر چالش‌های اجرایی این حوزه آبدیده‌تر شوند و صرفا بر پایه آموزش‌های نظری دانشگاهی بخواهند سکان هدایت تحقیقات و پژوهش‌های گردشگری و میراث‌فرهنگی را برعهده بگیرند هرگز نمی‌توانند پژوهش‌هایی با نتایج منطبق با نیازهای اجرایی این حوزه را راهبری و به انجام رسانند.
او با بیان‌اینکه معاونت‌های اجرایی و حوز‌های تخصصی تابعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از مهمترین ذینفعان پژوهشگاه برای طرح پرسش‌های تخصصی و گرفتن پاسخ‌های کاربردی هستند افزود: اعتقاد داریم اگر ارتباط منطقی بین سیاست‌های اجرایی وزارت و طرح‌های پژوهشی پژوهشگاه برقرار نشود به عبارتی دیگر چنانچه تصمیمات اجرایی در معاونت‌های تخصصی وزارت بدون پشتوانه پژوهش‌های پژوهشگاه اتخاذ یا در نقطه مقابل طرح‌های پژوهشی این مرکز در راستای پاسخگویی به سوالات˓ دغدغه‌ها و مسایل مبتلابه حوزه‌های تخصصی طراحی و پیگیری نشود˓ هم حوزه‌های اجرایی وزارت و هم پژوهشگاه در دستیابی به اهداف و ماموریت های خود ناکام خواهند ماند.
رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: مؤلفه تاثیر‌گذار دیگری که باید در طراحی و انجام پژوهش‌های پژوهشگاه مدنظر قرار گیرد، مسایل روزمره مردم و جامعه در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که باید به آن پرداخته شود و اگر برنامه‌ها و سیاست گذاری‌های اجرایی، علمی و پژوهشی بدون پیش‌بینی و در نظر گرفتن روندهای زندگی روزمره مردم و نیز روندهای حرفه ای بازار کار این حوزه تدوین و به کار گرفته نشوند یا حتی از نظر زمانی تاخیر داشته باشد نه تنها کارایی لازم را پیدا نخواهند کرد بلکه بخش عمده ای از توان و انرژی حوزه های سیاست گذاری و پژوهشی را هم مصروف نظام بخشیدن به توسعه ناهمگون و رشد غیر استاندارد و نامتوازن در این حوزه خواهد کرد.
به عبارت دیگر رویکرد پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بنیان نهادن پلی میان گذشته و حال و عمق‌بخشی به شناخت و دانش موجود در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و کاهش شکاف نسلی است.
او با اشاره به اینکه گذشت سالیان متمادی پژوهش‌های دانشگاهی هنوز نتوانسته‌ جایگاه و تأثیر لازم را در مدیریت این حوزه در سطح کشور داشته باشد و عوامل متعددی در این امر دخیل هستند گفت: برخی از این عوامل مربوط به نظام آموزشی و متولی انجام پژوهش و تولید علم در دانشگاهها است که از ضعف در تعریف مسأله و مسأله‌یابی تا انجام پژوهش‌هایی با استانداردهای لازم مربوط می‌شود، برخی دیگر از عوامل نیز به عدم توانایی دستگاه‌های اجرایی و فعالان بخش خصوصی این حوزه در به‌کارگیری و اجرای نتایج تحقیقات و پژوهش ها مربوط می‌شود.
رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه بر اساس بررسی‌ها و آسیب‌شناسی که اخیرا در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری صورت گرفت، مسایل و چالش‌هایی شناسایی شد به تشریح برخی از این موارد پرداخت و گفت:پژوهش‌های این حوزه پراکنده˓ عموما برخاسته از انگیزه‌های شخصی بوده˓ با رویکرد سیاستی منسجم˓ ماموریت‌گرا˓ بلند مدت و برنامه محور با هدف پاسخگویی به نیازهای بنیادین جامعه و این عرصه صورت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.