نشریه الکترونیک جهان گردش– این مقاله، در حقیقت یک دیکشنری مفاهیم گردشگری است.
آدمیزاد، موجودی اجتماعی است. از ابتدای خلقت تا همین لحظهای که مشغول مطالعه مقاله ما هستید هم این ویژگی را حفظ کرده است. اجتماعی بودن، باعث شده تا ارتباطات شکل بگیرد و به واسطه ارتباطات، رشد و زندگی بهتر برای همه مقدور شده است. گردشگری هم یکی از مصادیق همین اجتماعی بودن و ارتباطات است. آدمی نیاز به گشتوگذار در این دنیا دارد. با رفتن و دیدن دنیا، خود را بهتر کشف میکند و پرده از رازها و حقیقتهای این دنیای بزرگ برمیدارد. شناخت مفاهیم گردشگری به دولتها و ملتها کمک میکند تا ضمن یافتن راهی ایدهآل برای تولید ثروت و درآمد به دایره ارتباطاتشان با ملل و دولتهای دیگر وسعت بدهند. مطالعه عمیق و دقیق مفاهیم گردشگری و شناخت انواع گردشگری ، مفاهیم صنعت توریسم و عناوین دیگر مرتبط به آن نشان میدهد که چه ظرفیتهایی در کشور برای جذب گردشگر وجود دارد و چطور میتوان از این ظرفیتها در راستای رسیدن به اهداف درآمدزایی و توسعه ارتباطات با ملتهای دیگر بهره برد.
تعاریف گردشگری را یاد بگیریم
گردشگری تعاریف مختلفی دارد. اگر از شما بپرسند که این واژه را شرح بدهید، سادهترین و شاید ملموسترین عبارتی که بیان میکنید، چنین خواهد بود: «گردشگری به سفر کردن به شهرها و کشورهای مختلف گفته میشود و کسی که دست به این عمل میزند و مسافرت میکند هم گردشگر نامیده میشود». خب! این تعریف کاملا درست است اما به هیچوجه کامل نیست. چرا؟ به دلیل اینکه گردشگری از آن مفاهیم عمیق و گستردهای است که مانند یک اختاپوس هر یک از پاهایش را در رشتهها و زمینههای مختلفی قرار میدهد. مفاهیم صنعت گردشگری بسیار وسیعند از این روی که با سیاست، اجتماع، محیط زیست، مدیریت و زمینههای متعدد دیگر ارتباط پیدا میکنند.
حتی فلسفه و تاریخ هم به نوعی با گردشگری در ارتباط قرار میگیرند. مثلا انسانهای نخستین را در نظر بگیرید؛ آنها بر روی این کره خاکی شروع به کوچ از نقطهای به نقطه دیگر کرده بودند و در پِی رسیدن به سکونتگاهی امن و مطلوب، بر روی زمین گردش میکردند. به نظر میرسد که این میل به گشتوگذار و سفر کردن در انسانهای امروزی که بنده و شما باشیم از همان نیاز اولیه به یافتن سکونتگاهی بهتر ربشه میگیرد. امکان کندوکاوها و مطالعات فلسفی و تاریخی زیادی در این حوزهها وجود دارد. رسیدن به نتایج صحیح و منطقی هم در گروی یادگیری و آشنایی با مفاهیم گردشگری است.
اگر بخواهیم یک تعریف جامع از گردشگری ارائه کنیم باید بگوییم که گردشگری یا توریسم به معنای مجموعه اقدامات و تلاشهایی است که طی آن، یک فردِ موسوم به گردشگر دست به جابجایی مکانی میزند و تصمیم میگیرد که از نقطهای مکانی و جغرافیایی و به نقطهای دیگر سفر کند. چنین سفری، علاوه بر داشتن ابعاد تفریحی، به طور خواسته یا ناخواسته میتواند نتایج مختلفی را برای فرد و تمام ذینفعانی که در این سفر به نوعی به ماجرا ارتباط پیدا میکنند، به همراه داشته باشد.
مفاهیم صنعت گردشگری را بشناسیم
یکی از اصلیترین اقداماتی که برای تحلیل و بررسی یک موضوع به آن نیاز است، شناخت مفاهیم و تعاریف پایهای مرتبط به آن قلمداد میشود. اگر بنا باشد که گردشگری را هم به خوبی درک کنیم و از ظرفیتهای مختلفش در مسیر رسیدن به اهدافی عالی بهره ببریم، نیازمند آشنایی با مفاهیم آن هستیم. گردشگری فقط جنبه تفریحی ندارد و به نتایج و دستاوردهای مختلفی ختم میشود. در واقع، هر گونه فعالیتی که توأم با جابجایی یک فرد از محل سکونت خود و رهسپار شدن به سرزمین و شهری دیگر است در حوزه گردشگری قرار میگیرد. مثلا سفرهای کاری و مسافرتهایی به نیت سروسامان دادن یک کسبوکار هم در تعریف سفرهای گردشگری میگنجند. در حقیقت، اهداف متنوعی در پشت فعالیتهای گردشگرانه وجود دارند. مثلا:
سفر به نیت کار؛
سفر با هدف دیدن نقاط طبیعی یک منطقه؛
سفر به قصد زیارت یک مکان مذهبی؛
سفر به خاطر بازدید از مکانی تاریخی؛
سفر به قصد درمان؛
سفر به خاطر معاشرت و دیدار با آشنایان؛
و… .
نکته جالبتوجه و ظریفی در شرح مفاهیم گردشگری وجود دارد که باید به آن دقت کرد. در تمام موارد بالا که در دسته فعالیتهای گردشگرانه قرار میگیرند، شاهد حضور واژه «سفر» هستیم. سفر کردن، بخشی از فرایند گردشگری است اما نباید آن را به اشتباه به جای گردشگری مورد استفاده قرار داد.
بدون دیدگاه