نویسنده: اکبر توحیدی


نشریه الکترونیک جهان گردش -اگر بخواهیم در یه جمله جواب این سئوال را بدهیم، برمبنای تعریف کارل گوستاو یونگ روانشناس سوئیسی می‌گوید :
” آرکتایپ بازتابی از الگوی اندیشه، تصویر، نماد و …. است که در روح و روان فرد تعریف شده و می شود. “
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که عاشق یه برند شده اید و به یکی از طرفداران آن تبدیل شده باشید. به نظرشما چه چیزی ما را به سمت آن برند جذب می کند؟ جواب آرکتایپ برند ( Archetypes ) هست. با بنده همراه باشید تا بیشتر در مورد نقش آن در برند سازی صحبت کنیم.
خیلی از برند ها هستند که خانوادگی از آنها استقبال می کنیم و حتی بعضی وقتها نسل ها به آن وفادار می مانیم.
شاید الان به خودتان بگویید چون کیفیت محصولاتشان خوب هست. شاید قیمت مناسبی دارند و یا هرچیز دیگه ای که ممکن است به ذهنتان برسد. هرچند این ها درست هستند، ولی آن چیزی که در اصل شما را جذب کرده آرکتایپ برند ( Archetypes ) یا شخصیت برند هست.
اینجا به شما عرض می کنم که چطور برند ها ذهن های شما را هک می کنند و یک ارتباط پایدار بین خودشان و شما ایجاد می کنند.
آرکی تایپ برگرفته از واژه یونانی آرکه تیپوس است. این واژه در زبان یونانی به معنی مدل یا الگویی بوده است که چیزی را از روی آن می‌ساختند.
نظریه کهن الگوها یا آرکی تایپهای شخصیتی بر اساس تئوریهای کارل گوستاو یونگ روانشناس و متفکر سوئیسی شکل گرفته است.
یونگ پس از پرداختن به ناخودآگاه جمعی، نظریه آرکی تایپها یا کهن الگوها را به منظور روشن کردن اجزای شخصیت ارائه داد. به عقیده او آرکی تایپ، افکار غریزی و مادرزادی و تمایل به رفتارهایی است که انسان‌ها بر طبق الگوهای از پیش تعیین شده، انجام می‌دهند.
حالا ما در برند سازی هم آرکیتایپ های مخصوص خود را داریم که برگرفته شده از کهن الگوی های مختلف هستند
در ادامه به ۱۲ آرکیتایپ برند می‌پردازیم :
شخصیت برند دلقک(Jester): شاد و خندان. اوقات خوش را به انسان‌ها وعده می‌دهد. حرف‌هایی را می زند که دیگران جسارت گفتن آن را ندارند. مانند فانتا، چی توز.
شخصیت برند حاکم (Ruler): قدرت، پرستیژ، اعتبار و موقعیت بالا را نشان می دهد. مانند مرسدس، شرایتون.
شخصیت برند عاصی (Outlaw): معترض و در کار شکستن قوانین است. مانند دیزل، ماوی.
شخصیت برند بی گناه (Innocent): معصوم، نماینده خوبی و صداقت است. برای مشکلات پیچیده، راه حل‌های آسان می‌یابد. مانند داو، اولکر.
شخصیت برند کاشف (Explorer): به دنبال کشف دنیا و لذت‌هاست. با کشف تازه ها، خود را احیا می‌کند. مانند جیپ، مایلز اند، اسمایلز.
اکبر توحیدی
شخصیت برند شعبده باز (Magician): تغییر و تحول را با معجزه هایی که ایجاد می کند، وعده می دهد. مانند اپل، گوگل.
شخصیت برند عاشق (Lover): نماینده عشق، زیبائی و احساسات. همراه شدن با انسان‌های عاشق. مانند آکس، آلفا رومئو.
شخصیت برند قهرمان (Hero): دست‌یابی به تخصصی که دنیا را نجات دهد و رسیدن به اهداف را وعده می‌دهد. مانند نایکی، دومستوس.
شخصیت برند یاور (Caregiver): کمک به دیگران. به دیگران به اندازه خودش ارزش و نیرو می دهد. مانند ولوو
اگر میخواهید در بازار شما را حرفه ای تر و متخصص تر بشناسند، باید در سطح عمیق تری با مخاطبان خودتان ارتباط برقرار کنید
در این کار اگر نیازی به مشاوره و کوچینگ داشتید میتوانید با ما در ارتباط باشید
(اکبر توحیدی بنیانگذار کوچینگ گردشگری و هتلداری در ایران)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.